glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Urgența din Deva, infernul durerii, indiferenței și așteptării

Șeful UPU reacționează: „Medicii preiau pacienții după un cod al triajului”

Zeci de minute de așteptare, indolență și durere cruntă. Cu astea se confruntă zilnic toți cei care sunt nevoiți să ajungă la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean Deva. Indiferent că sunt copii sau vârstnici, au o problemă medicală minoră sau majoră, sau chiar sunt pe punctul de a leșina de durere, trebuie să aștepte minute în șir până când cineva îi bagă în seamă. Sau cel puțin asta susțin mai mulți pacienți din județ care au ajuns la Urgență și au fost tratați cu o crasă indiferență.

Umilinţa își face tot mai simțită prezența pe holul de aşteptare al Spitalului Județean de Urgență Deva. Afirmaţia dureroasă este confirmată de multiple cazuri semnalate doar în ultimele zile de pacienți din mai multe zone ale județului care au aşteptat zeci de minute pentru a ajunge în faţa unui medic. Unii dintre ei au cedat, au îndurat durerea și au plecat acasă, neconsultați de un specialist. „Am venit la Urgență, mi-am prezentat problema la biroul de informații și doamna de acolo mi-a spus să aștept că va veni o asistentă la mine. Am stat 40 de minute și nu m-a băgat nimeni în seamă. Într-adevăr cazul meu, în opinia lor, nu era poate urgență medicală, dar eram totuși însărcinată, aveam sângerări și eram foarte panicată că pierd copilul. În plus, cât am stat acolo am văzut cum un băiat a venit cu o fractură deschisă la picior și nu l-a luat nimeni în seamă, până când nu a făcut o baltă de sânge în jurul lui. Mi se pare de-a dreptul dureros ceea ce se întâmplă și o bătaie de joc la adresa tuturor oamenilor. Nu este posibil ca într-un spital județean să se întâmple astfel de lucruri”, a declarat o pacientă a spitalului.

Medicii susțin că acționează după „un cod al triajului”

Șeful UPU Deva, Tănase Popa, susține că pacienții sunt primiți în funcție de „un cod al triajului”. „Pacienții nu înţeleg că doctorii preiau pacienţii în baza unui protocol naţional de triaj al pacienţilor. Sunt stabilite cinci coduri: roşu, galben, verde, albastru şi alb. Primii pacienţi care vor fi preluaţi în urgenţe, indiferent de cât de mult a aşteptat cineva sau nu, sunt cei aflaţi în cod roşu, pacienţi aflaţi în stop cardio-respirator, cei care prezintă insuficienţă respiratorie gravă, o stare de comă, pacienţi al căror risc vital este imediat. Codul galben se referă la pacienţii care reprezintă un risc vital imediat, o durere toracică intensă, o insuficienţă respiratorie cu saturaţie foarte mică, criterii care ne fac să ne gândim că în clipa următoare poate intra într-un cod roşu. Codul verde se referă la pacienții care au colici abdominali, diaree, febră etc. Care pot să aștepte până la 60 de minute. Cel albastru se referă la pacienții care au boli de piele sau afecțiuni ușoare și aceștia pot aștepta până la o oră jumătate, iar cel alb este pentru oamenii care vin să-și facă vaccinuri. Pacienţii trebuie să înțeleagă că sunt primiți în funcție de codurile pe care le primesc în urma triajului. Cei care vin să reclame nu sunt pacienţi care au reprezentat urgenţă, sunt pacienţi care sunt supăraţi pentru că aşteaptă şi nu vor să aştepte nici în policlinică sau nu vor să stea la rând pentru un bon de ordine. Nu cred că există vreun pacient care a avut ceva grav și nu a fost preluat imediat”, a declarat Tănase Popa.