glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

IGP a spus „Nu” girofarurilor pe maşinile Salvamont

Salvamontiştii hunedoreni cer, din nou, sprijinul parlamentarilor şi reprezentanţilor Guvernului

Un proiect prin care maşinile Salvamont ar fi urmat să poată folosi girofaruri a fost stopat, relativ recent, prin opoziţia Inspectoratului General de Poliţie. Salvamontiştii hunedoreni spun că astfel de dispozitive sunt pe maşinile salvatorilor montani din toată Europa. Ei au întocmit o scrisoare deschisă prin care cer sprijinul parlamentarilor şi reprezentanţilor Guvernului pentru îndreptarea greşelii.

Cu mai bine de patru ani în urmă, serviciile Salvamont din ţară au pornit un demers legislativ prin care doreau ca maşinile lor medicalizate să fie incluse în categoria autovehiculelor care pot folosi girofaruri. Proiectul legislativ a trecut de mai multe comisii prin Parlament, dar a fost stopat, relativ recent, după ce reprezentantul Inspectoratului General al Poliţiei s-a opus categoric ideii. Pe lângă maşinile de poliţie, pompieri şi ambulanţe, în România pot folosi girofaruri maşinile de medicină legală, unele autoturisme ale ANAF, dar şi ambulanţele private. Maşinile medicalizate ale Salvamont nu pot face asta.

Paradoxuri româneşti

„Nu am nimic cu medicii legişti, sunt sigur că există motive întemeiate pentru care autospecialele de Medicină Legală pot folosi girofaruri, dar apare o situaţie anormală: maşina de Medicină Legală se poate grăbi cu girofar la o persoană decedată, dar o maşină Salvamont nu se poate grăbi la o persoană vie, care are însă mare nevoie de ajutor, undeva în munţi, pentru că încă nu i s-a acordat dreptul de a folosi semnale acustice şi luminoase. Asta în condiţiile în care o persoană care suferă o fractură deschisă undeva în munte nu poate să aştepte ore în şir, în frig şi viscol, până când reuşeşte să ajungă acolo echipa noastră de suport. Am întocmit o scrisoare deschisă pe care o adresăm tuturor celor care se pot implica în rezolvarea legală a problemei. Peste tot în Europa, maşinile medicalizate ale serviciilor de salvamont au dreptul de a folosi semnale acustice şi luminoase”, spune Ovidiu Bodean, şeful Serviciului Public Salvamont Hunedoara.
În sprijinul poziţiei sale, Ovidiu Bodean dă un exemplu: un turist se accidentează în Masivul Retezat. Din punctul de permanenţă al Salvamont (ori de la Genţiana, ori de la Râuşor) pleacă doi salvamontişti care îi acordă primul ajutor şi îl stabilizează. Apoi cei doi salvamontişti solicită sprijinul echipei de suport, formată din alţi şase salvamontişti, pentru ca turistul să poată fi coborât până la locul în care poate ajunge o ambulanţă obişnuită. Echipa de suport se urcă într-o maşină care pleacă din Deva şi trebuie să treacă prin mai multe oraşe până spre Masivul Retezat, respectând toate regulile de circulaţie ca orice alt vehicul. Se pierde timp preţios. „Este o situaţie paradoxală deranjant: serviciul Salvamont este considerat serviciu de urgenţă, dar maşinile sale nu pot folosi semnale acustice şi luminoase”, adaugă şeful Serviciului Salvamont Hunedoara.