glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Soluţiile medicului Bende Barna pentru infrastructura Hunedoarei

Rep: Hunedoara are mai probleme în ceea ce priveşte infrastructura: drumurile sunt pline de gropi, reţelele de apă şi canalizare trebuie extinse sau reabilitate, colectarea şi depozitarea gunoiului trebuie îmbunătăţită, reţelele de telefonie, cablu TV, şi internet sunt învechite şi în mare parte aeriene. Din acest punct de vedere Hunedoara este în suferinţă?

Bende.Barna : Pot sa vă spun doar ca îmi doresc ca la următoarele alegeri locale să nu se mai ridice astfel de probleme. Cred că în sec XXI, într-o ţară europeană, nu avem voie să ne scuzăm că nu avem drumuri bune. Nu există scuze pentru gropile din asfalt, pentru lipsa canalizării, pentru lipsa unei infrastructuri care să asigure bunul mers al lucrurilor. Când un oraş ca Hunedoara aspiră la atragerea de investitori, noi trebuie să fim capabili să oferim mai mult decât oameni calificaţi, dispuşi să muncească; trebuie să ne asigurăm că avem o infrastructură dezvoltată, de calitate.
Acest aspect este o prioritate pentru mine şi echipa mea. Nu ne permitem nici o zi de întârziere.

Rep.: Alimentarea cu apă şi canalizare este în curs de reabilitare. S-au făcut câţiva paşi. Ce ar mai fi de făcut?

B.B.: În ce priveşte situaţia alimentării cu apă şi a canalizării în municipiul Hunedoara, pot să vă spun că am avut zilele trecute o întâlnire cu reprezentanţii asociaţiilor de proprietari din municipiu, întâlnire în cadrul căreia am vrut să aflu cât de multe dintre problemele cu care se confruntă aceste asociatii.
Problemele generale ridicate de către reprezentanţii asociaţiilor de proprietari vizează în principal existenţa unui număr mare de cămine descoperite din cauza celor care fură capacele de canal – costul înlocuirii acestora nu poate fi suportat de către asociaţiile de proprietari. De asemenea costul aferent apei meteorice facturata de catre Apaprod este foarte mare. Este necesară reanalizarea suprafeţelor trecute în contractele încheiate cu Apaprod, clarificarea staţiei de meteo de referinţă pentru Hunedoara pentru efectuarea acestor măsurători.
Foarte important ar fi sprijinului din partea primăriei pentru curăţarea subsolurilor. Până în prezent nu a existat o comunicare între Primărie şi Asociaţiile de proprietari.

Rep.: Aveţi o evidenţă a problemelor legate de canalizarea şi reţeaua de apă din Hunedoara?

Din analiza pe care am făcut-o la nivelul municipiului, am identificat următoarele necesităţi în acest sector, necesităţi pe care dorim să le rezolvăm:

Zona Buituri – înlocuire şi extindere reţea apă şi extindere reţea de canalizare
Cartierul Gh. Apostol
– extindere şi înlocuire reţea apă pe Str. Severin, Coşbuc, Prunilor, Decebal, M. Eminescu, Rotarilor
– extindere şi înlocuire reţea canalizare pr Str. E. Racoviţă, Salciei, G-ral Magheru, Făget, Corbului, D. Cantemir, Milescu, Slavici, Carierei, Urcuşului, Furnalelor, Maior Stâncă, Alecu Russo, D. Meticariu
Zona OM – înlocuire şi extindere reţea apă pe Str. Grigorescu, Spiru Haret, Brâncuşi, Th. Aman, finalizarea lucrărilor pe Str. 1848
Zona Ceangăi – reabilitare reţele de alimentare cu apă şi extindere canalizare pe Str. E Varga
Zona Chizid – Înlocuire şi extindere reţea apă pe Str. Decebal, Stefan cel Mare, Victoriei, Bălcescu

Sate aparţinătoare

Hăşdat
– reţea canalizare şi apă inexistentă, proiect prins pe fondurile de coeziune

Zlaşti şi Boş
– alimentarea cu apă inexistentă, există soluţia de a se lega la reţeaua de alimentare a municipiului, prin extindere, sau soluţia de reabilitare a puţurilor de apă proprietatea Mittal Steel
– partea de canalizare necesită un studiu mai amplu, dată fiind distanţa faţă de capătul reţelei existente

Răcăştie – reţea apă şi canalizare inexistentă
Peştişu Mare – extindere reţea apă şi canalizare

Rep.: Hunedorenii s-au plâns în ultimii patru ani de starea jalnică a drumurilor. Ce ar fi de făcut pentru reabilitarea şi modernitzarea infrastructurii rutiere?

B.B.: Ne propunem să prioritizăm reabilitarea sau modernizarea drumurilor aflate în gestiunea autorităţii publice locale. În acest sens, ne propunem continuarea proiectului deja început, însă nu dorim să ne oprim doar aici, întrucât nu doar marile bulevarde din municipiu au nevoie de reabilitare, ci sa analizăm fiecare stradă, alee, intrare, parcare, trotuar, etc.
Unul dintre aspectele pe care trebuie să le avem în vedere este şi studierea planurilor de lucrări-investiţii ale tuturor furnizorilor de utilităţi, în încercarea de corelare a tuturor lucrărilor pe un anume tronson. Astfel, nu vom mai fi în situatia în care astăzi asfaltăm un drum, iar peste o saptămână acesta va fi spart pentru înlocuirea unui cablu, sau peste o alta saptămână pentru înlocuirea unei conducte. Ca atare, ne propunem realizarea unui inventar exact al fiecărei artere de circulaţie cu stabilirea stării acesteia urmând apoi determinarea soluţiilor tehnice adecvate şi a sumelor necesare reabilitării fiecărei artere inventariate. Vom prioritiza lucrările în funcţie de de starea actuală şi vom stabili un buget anual pentru refacerea acestora. Asta înseamnă de fapt alcătuirea unui plan multi-anual de investiţii pentru reabilitarea completă a căilor de comunicaţie
Deasemenea este absolut necesara realizarea unui studiu complet şi coerent al circulaţiei şi al unui program strategic de dezvoltare a circulaţiei cu toate punctele necesare: parcări, sensuri de circulaţie, semaforizare, sensuri giratorii, benzi pentru circulaţia bicicletelor, zone pietonale extinse.

Probleme specifice
a) Probleme alimentare cu apă
– O mai bună verificare a lucrărilor executate până acum (de exemplu în Micro 5, Micro 3)
– rezolvarea problemei pierderilor din reţea (exemplu Asoc. Albatros 220 – Oţelarilor)
– contorizarea individuală a fiecărui bloc, la nivelul fiecărei scări (exemple Asoc. 12 OM, Asoc. 1 Mai, Asoc. 281 Independenţa)
b) Probleme canalizare
– desfundarea/decolmatarea canalelor menajere şi pluviale şi a căminelor (exemplu Asoc. Eroilor 30, Asoc. Apollo II, Asoc. Bl. E1 Delavrancea, Asoc. Viitorul, Asoc. Rândunicii, etc.)
– existenţa unei reţele de canalizare subdimensionate (exemplu Asoc. 19 Micro 7, Asoc. C&D B-dul Rusca nr. 7)

Exemple de probleme identificate şi propuneri de acţiune, fără însă a fi limitative:

Zona Ceangăi – probleme cu starea drumurilor, e necesar ca problemele sa fie rezolvate în funcţie de momentul rezolvării problemei utilităţilor, pentru a nu face lucrări de mai mult ori pe acelaşi tronson.
Zona Buituri – continuare reabilitare Str. Lătureni
Zona Teatru – amenajarea B-dului Corvin ca zonă pietonală, între Str. G Enescu şi B-dul Dacia
Micro 1 – Reabilitarea Str. Carpaţi, între Str. Libertăţii şi 22 Decembrie
Micro 2 – finalizarea reabilitării Str. Transilvaniei, Munteniei
Micro 4 – reabilitarea reţelei stradale – Str. Câmpului, Aleea Câmpului, Str. Luncii, Str. Jiului; reamenajare, modernizare parcări
Micro 5 – amenajarea de locuri de parcare, continuarea refacerii infrastructurii rutiere
Micro 6 – reabilitarea drumurilor şi a trotuarelor – de ex. Str. Batiz, Str. Prutului, şi amenajarea de locuri de parcare
Micro 7 – reabilitarea drumurilor şi a trotuarelor, amenajarea de locuri de parcare
Cartier Gh Apostol – reabilitare şi modernizare reţea stradală
Zona OM – amenajare locuri de parcare
Zona Chizid – reabilitare şi modernizare reţea stradală (de ex. Str. Stejarilor, Str. Cărpiniş, etc)
Răcăştie – reabilitare reţea stradală, corelat cu introducerea utilităţilor apă-canal
Boş-Groşi – continuare reabilitare reţea stradală.

Back to top button