Home / Editorial / Sare-n ochi
ciocan-3-563x330

Sare-n ochi

În ciuda corului destul de „consistent” al celor care, din diverse motive, îl critică pe președintele Mircea Bobora pentru că a îndrăznit să pună sub semnul întrebării pseudo-festivalul Opera Nights, sunt de părere că șeful Consiliului Județean merită felicitat. În România, o țară care și-a pierdut în mare parte reperele culturale și morale, au apărut în 25 de ani tot felul de impostori care au promovat, profitând de incultura politicienilor și a lipsei de repere de calitate, tot felul de evenimente botezate pompos, dar de o calitate artistică și valoare culturală îndoielnice. S-a umplut astfel România cu tot felul de kitsch-uri de la pretinse opere de artă plastică, până la festivaluri muzicale sau de poezie, în care sunt promovate nulități cu pretenție de artă. În schimb aceste kitsch-uri și șușe au umplut buzunarele unor promotori. La un moment dat, cineva trebuie să aibă curajul să spună „stop” și să finanțeze evenimente culturale de calitate sau lucrări artistice de valoare. Cine va avea curajul să înlocuiască statuia lui Avram Iancu din centrul Clujului, o lucrare pusă de Funar, care oripilează orice trecător prin aceea zonă? Acel monument este atât de urât, încât aduce o jignire atât Clujului, cât și lui Avram Iancu. Cu toate astea, nimeni nu va avea curajul să o înlocuiască, pentru că se vor găsi voci naționaliste care să strige în gura mare: „nu vă atingeți de Avram Iancu”. Și exemplele pot să continue cu alte monumente, plăci comemorative, busturi, așezate fără nicio noimă pe monumente sau în locuri publice.

Cum stă treaba cu Opera Nights și de ce trebuie felicitat președintele Bobora?! În primul rând, pentru că și-a asumat criticile unei părți a populației care gândește emoțional, dar care nu are habar cum ar trebui să arate un festival adevărat. Este aceea categorie de oameni care se mulțumesc cu puțin și rămân încremeniți în mediocritatea unui proiect, care nu este nici pe departe un festival. Pentru că un festival presupune prezența pe scena sa a mai multor teatre de operă (dacă vorbim de un festival de operă). Tocmai diversitatea, concurența între cele mai bune teatre lirice și adresabilitatea către un public cât mai vast definesc un festival. Ori șușa lui Alexandru Gruian oferea publicului un singur teatru de operă, cel din Constanța, care practic susținea un turneu de câteva zile în județul Hunedoara. Nici vorbă de diversitate, nici vorbă de concurență, cu doar de cel mai prost cotat teatru liric din țară, care venea să cânte în județul Hunedoara. Cred că pentru oricine este clar că nu puteam vorbi în această situație de festival. Ca să nu mai vorbim că, pe litoral, teatrul din Constanța este nevoit să vândă biletele cu 10 lei și nici așa nu reușește, decât cu greu, să adune câțiva spectatori la spectacolele sale. În schimb, în Deva, Gruian ni-i prezintă ca vedetele ale unui festival grandios. Dacă acest turneu al teatrului din Constanța nu ar fi finanțat cu sume uriașe din bugetul Consiliului Județean și cel al primăriilor Deva și Hunedoara, ci din fonduri private, ar fi acceptabil. În fond, fiecare ar putea alege dacă își cumpără sau nu bilet la un spectacol de calitate îndoielnică. Dar atâta timp cât turneul teatrului din Constanța este finanțat din bani publici, este normal ca președintele Mircea Bobora să pună condiții în ceea ce privește calitatea așa zisului festival.

În altă ordine de idei, președintele Mircea Bobora merită felicitat pentru că pune în valoare Teatrul de Artă din Deva, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean. Ar fi aberant ca prin intermediul lui Gruian, din banii hunedorenilor să fie finanțată Opera din Constanța, aflată în subordinea Consiliului Județean din județul de la malul mării, în timp ce instituția de cultură din Deva să nu aibă fonduri.

Despre Ştefan CIOCAN

Citește și

ciocan

Sare-n ochi

Noi, românii, avem niște concepte greu de înțeles, dar care, dacă stăm să analizăm profund, …

One comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *