NEWS ALERT:
Home / Editorial / Sare-n ochi
ciocan-3-563x330

Sare-n ochi

Cu toate criticile primite pentru că am „întinat” ajunul Crăciunului cu un editorial pe teme politice, nu pot să nu observ situația din ce în ce mai tensionată din România și direcția greșită spre care Liviu Dragnea, profitând de o majoritate confortabilă, dar nu absolută, încearcă să împingă România, conducând țara ca pe propria-i moșie, județul Teleorman.

Deloc surprinzător pentru mine, absolut de neconceput pentru analiștii cu simbrie pe la Moscova, președintele Klaus Johannis a cuvântat în a treia zi de Crăciun. Scurt, la obiect, cum îi șede bine unui ardelean care se respectă, fără argumente inutile și nefolositoare. Din cele câteva fraze rostite de președinte a reieșit ceea ce trebuia: propunerea lui Liviu Dragnea nu este acceptabilă. De aici, o armată de politologi și analiști s-au aruncat în gâtul președintelui, siluind Constituția în tot felul de interpretări aberante. Printre altele este susținută teza că Președintele nu ar avea voie să respingă o a doua nominalizare făcută de Liviu Dragnea sau că o a doua respingere ar putea să ducă la alegeri anticipate. Nu mă miră incompetența clasei politice atâta timp cât profesorii de la școlile de științe sociale, care susțineau aceste teorii, sunt analfabeți structural. Adică nu sunt capabili să înțeleagă prevederile constituționale legate de competențele Președintelui în ceea ce privește numirea premierului.

Să vedem ce spune „legea supremă” în această situație: „ARTICOLUL 103. (1) – Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.” Cum în configurația actuală a Parlamentului nu există un partid care să aibă singur majoritate absolută, Președintele a convocat la consultări toate formațiunile politice. ALDE a ales să meargă împreună cu Liviu Dragnea, dar asta nu înseamnă că reprezintă împreună un partid, ci doar o alianță post-electorală care nu-l poate obliga pe Klaus Johannis să o privească ca pe o formațiune cu majoritate absolută. Mai mult decât atât, Constituția îi dă dreptul Președintelui să desemneze candidatul la funcția de prim-ministru fără fie obligat să țină seama de propunerile partidelor. Numirea premierului este apanajul constituțional al șefului statului și nu al președinților partidelor parlamentare, indiferent de scorul pe care acestea le-au obținut în alegeri. Evident că președintele nu poate să nu țină seama de jocurile politice din Parlament în momentul în care numește șeful viitorului guvern, tocmai pentru asta sunt prevăzute consultările cu partidele parlamentare.

Următorul pas, prevăzut de Constituție, după desemnarea de către Președinte a viitorului premier este prevăzut, de asemenea, foarte clar în Constituție, tot la Art. 103 (2) și (3): „Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului”, respectiv  „Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.” Aici o eventuală majoritate Dragnea – Tăriceanu ar putea să blocheze Guvernul format de premierul propus de Președinte, dacă nu este pe placul acestora.

O altă teorie aberantă vehiculată imediat după anunțul Președintelui Klaus Johannis este că în cazul unui alt refuz se poate ajunge la o formă gravă de criză politică tradusă prin dizolvarea Parlamentului și declanșarea de alegeri anticipate. Alegerile anticipate pot fi declanșate doar dacă Parlamentul refuză de două ori Premierul desemnat de Președinte nu dacă acesta refuză propunerea lui Liviu Dragnea sau a oricărui președinte de partid parlamentar. „ARTICOLUL 89 (1) – După consultarea preşedinţilor celor două Camere şi a liderilor grupurilor parlamentare, Preşedintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură”. Textul din Constituție spune foarte clar în ce condiții pot fi declanșate alegeri anticipate.

În concluzie, mingea se află acum în terenul lui Liviu Dragnea. Klaus Johannis a dat un semnal clar că recunoaște voința electoratului și este gata să ia în seamă opinia PSD, dar are nevoie de o propunere rezonabilă pentru poziția de prim-ministru în urma consultărilor cu Liviu Dragnea. Criza politică nu se va declanșa din cauza refuzului Președintelui României de a desemna premierul propus de Dragnea, ci din cauza Parlamentului în cazul în care de două ori consecutiv, Premierul propus, conform Constituției, nu-și va putea trece Cabinetul prin legislativ.

 

Despre Ştefan CIOCAN

Citește și

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sare-n ochi

Vă mai amintiţi reclamele cu Dorel? Nu doar că a fost una dintre cele mai …

One comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *