glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Refacerea autostrăzii Orăștie-Sibiu înaintează. Doar în acte, deocamdată CNADNR a avizat soluția tehnică, care este desființată de specialiștii Asociației „Construim România”

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a avizat, ieri, soluția tehnică pentru refacerea autostrăzii Orăștie-Sibiu, dintre Săliște și Cunța, cu 12 voturi „pentru” și „patru” împotrivă. Potrivit CNADNR, soluţia tehnică presupune săparea de tranşee, care au rol să dreneze apa acumulată în fundaţia autostrăzii, cu distanţă variabilă între ele. Asta deși specialiștii de la Asociația „Construim România” spun că soluțiile găsite sunt eronate și că, în final, vor duce la aceeași situație.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) anunţă că a avizat soluţia tehnică pentru porţiunea de 200 de metri „scufundată“ din Lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie. Lucrările la acest tronson, efectuate de CNADNR în regie proprie, au demarat în luna aprilie a acestui an. Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, care a vizitat luna trecută Lotul 3, a cerut terminarea lucrărilor şi redeschiderea circulaţiei în septembrie. Soluţia tehnică presupune săparea de tranşei (tranşee), care au rol să dreneze apa acumulată în fundaţia autostrăzii, cu distanţă variabilă între ele. „Soluţia tehnică avizată presupune execuţia a şase tranşei drenante, la o adâncime de şapte metri, transversal amprizei autostrăzii, distanţa dintre acestea fiind variabilă, distanţele mai mici sunt în zona cu înălţimea de rambleu mai mare, această distanţă crescând pe măsura reducerii înălţimii rambleului”, se arată în comunicat. Potrivit CNADNR, „lungimea acestor tranşei este de 65 m pentru 4 drenuri şi de 285 m pentru două dintre acestea. La capul aval al tranşeilor transversale, cu lungimea de 65 m, se montează cămine de vizitare. Între aceste cămine se realizează drenurile de evacuare, care unesc toate aceste cămine de vizitare. Cele două tranşei cu lungimi mai mari, respectiv 285 m, sunt necesare atât pentru evacuarea apelor drenate către pârâul din aval, cât şi pentru asanarea zonei mlăştinoase aflate în aval la cca. 200 m de autostradă. Acestea se unesc într-un singur cap de evacuare, unde se realizează un bazin decantor cu preaplin, continuat cu un şanţ pereat până la emisar. Peste terenul astfel pregătit, se va începe refacerea corpului rambleului din materiale granulare, ranforsate cu geogrile”.

Soluție tehnică contestată de Asociația „Construim România”

Soluţia tehnică aleasă de CNADNR în cazul lotului 3 a fost criticată de către specialistul în infrastructură Mihai Crăciun, unul dintre fondatorii asociaţiei „Construim România”. Acesta a atras atenţia că soluţia aleasă de CNADNR este o continuare a celei folosite de constructorul tronsonului respectiv, firma italiană Impregilo. Crăciun a atras atenţia asupra faptului că această soluţie nu rezolvă problemă reală, cea a solului nisipos şi a izvoarelor subterane. Mai mult, dacă nu se va renunța la această variantă, autostrada se va surpa din nou, cu regularitate. „Soluţia tehnică reală a problemei terasamentului de la Km 276 nu este reconstrucţia lui ca terasament, ci înlocuirea lui cu un viaduct de 300 de metri. Până când autostrada nu va fi aşezată la Km 276 pe coloane de beton armat înfipte în stânca din adâncime, autostrada va continua să se surpe sistematic”, preciza Crăciun.

Lucrări în regie proprie a CNADNR

Este pentru prima dată când Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) execută lucrări în regie proprie. Lucrările de refacere aferente lotului 3 au început în luna aprilie 2016. Valoarea contractelor este de 3,72 milioane de lei, fără TVA, iar suma este asigurată din garanţii de bună execuţie a constructorului, care au fost executate de către CNADNR. Compania a executat Garanţia de Bună Execuţie constituită de Salini Impregilo SpA, în valoare de circa 60,48 milioane de lei, sumă ce a fost încasată de companie de la banca emitentă, în data de 28 aprilie 2016.

În data de 3 septembrie 2015, CNADNR a anunţat închiderea circulaţiei rutiere pe Autostrada A1 Orăştie – Sibiu, începând din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Sălişte și Cunţa, în vederea remedierii degradărilor constatate la km 275+650 al autostrăzii. CNADNR a impus constructorului autostrăzii Orăştie – Sibiu, Salini Impregilo, să refacă porţiunea de 200 – 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, prin demolare şi reconstrucţie, în conformitate cu proiectul tehnic aprobat.

Consilier al Premierului: „Calendarul se întinde până în 2018”

Proiectul Autostrăzii Orăştie – Sibiu, ca parte a Reţelei de Transport Trans-Europene, prevede construirea a 82,07 kilometri de autostradă care leagă cele două oraşe. Comisia Europeană a decis, în septembrie 2011, finanţarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune.

Autostrada a fost împărţită în 4 loturi de punere în aplicare. Loturile 1 şi 2, având lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013. Loturile 3 şi 4 au fost deschise traficului în 2014. În ceea ce priveşte Lotul 3 (Sălişte – Cunţa), de aproximativ 22 de kilometri, acesta face obiectul unei anchete penale, după ce pe o porţiune din zona viaductului Aciliu au apărut fisuri adânci, care au pus în pericol siguranţa traficului rutier.

Noul ministru al Transporturilor, Sorin Buşe, a vizitat la mijlocul lui iulie Lotul 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu şi a dat asigurări că termenul stabilit pentru reluarea circulaţiei pe acest tronson se va menţine, data avansată fiind luna septembrie 2016. Asta, deși Cătălin Drulă, consilier al premierului pentru infrastructura de transport, spune că: „Discutăm despre lucrări masive şi despre un calendar de refacere a tuturor zonelor afectate, care se întinde până în anul 2018 (luând în considerare şi timpul necesar realizării expertizei şi proiectului respectiv)”.

Tags

Vezi și

Close