NEWS ALERT:
Home / Actualitate / Palatul (impotenţei) Administraţiei Locale îşi caută, din nou, stăpân
MAIN

Palatul (impotenţei) Administraţiei Locale îşi caută, din nou, stăpân

De mai bine de 20 de ani, construcţia „modernă” care domină toată Deva prin dimensiuni nu-şi găseşte o utilitate şi, implicit, nici vreun investitor (public sau privat) care să o finalizeze. Milioane de euro au fost cheltuite pentru „monstruozitatea” din centrul reşedinţei de judeţ (termenul în aparţine preşedintelui CJ, Mircea Bobora). Milioane de euro mai sunt necesare pentru ca „palatul” să devină funcţional.

Principalii co-proprietari ai Palatului Administraţiei Locale sunt, în ordinea ponderii în „acţionariat”, Consiliul Judeţean, Primăria Deva şi Prefectura Hunedoara. Clădirea a fost ridicată într-un ritm alert începând din 1992. Lucrările au mers greu, pentru că finanţarea trebuia făcută simultan de mai multe instituţii publice. Când una avea bani, n-avea cealaltă, şi tot aşa. După 2000 totul s-a oprit. Prin 2004 – 2006, Consiliul Judeţean a mai cheltuit bani pentru lucrări de conservare şi-atât. De-atunci, doar discuţii. Cele purtate cu companii imobiliare n-au dat niciun rezultat. „Imobiliarii” au venit o dată la Deva, şi-au făcut primele calcule şi rezultatele obţinute le-au arătat că, la cum evoluează economic zona, să investeşti pe puţin 12 milioane de euro (5,5 milioane valoare contabilă plus 6,5 milioane pentru finalizarea lucrărilor) e destul de riscant. A trecut şi criza economică din 2008 – 2013, în lume şi în ţară, dar se încăpăţânează să persiste în judeţul Hunedoara, aşa că speranţe pentru „Palatul (impotenţei) Administraţiei Locale” nu prea sunt.

Poate chinezii?

Preşedintele Consiliului Judeţean Hunedoara, Mircea Bobora, spune că rezolvarea situaţiei Palatului are doar două variante: vânzarea sau închirierea pe o durată lungă. „Vânzarea ar fi cea mai bună soluţie pentru noi, dar nu cred că are cineva atâţia de bani de investit în acea clădire. Cred că mai fezabilă e ideea închirierii. Să zicem, închiriem cuiva primele 3 – 4 niveluri pe o durată de 49 de ani, se fac toate calculele, iar acel cineva se angajează ca, în contul chiriei, să finalizeze lucrările pentru întreaga clădire pe o durată mult mai scurtă de timp, câţiva ani. Acea clădire este rezultatul megalomanic al euforiei începutului anilor ’90, când abordarea administrativă era lipsită de pragmatism. Nu s-a gândit nimeni atunci că nici Prefectura, nici Consiliul Judeţean şi nici Primăria nu vor mai avea nevoie de o asemenea clădire într-un termen de, să zicem, 10 ani, de la momentul începerii proiectului. E o monstruozitate, nu mă refer la clădirea în sine, ci, mai mult, la concepţie”, spune Bobora.

Preşedintele CJ Hunedoara mai spune că, la ora actuală, există o discuţie cu potenţiali investitori chinezi, cărora Consiliul ar trebui să le furnizeze toate detaliile referitoare la clădire. „Nu ştiu dacă vom reuşi sau nu să ajungem la un final fericit. Dar e o variantă. Suntem însă interesaţi de orice altă variantă posibilă”.

Prefectura vrea să scape, Primăria la fel

Prefectul de Hunedoara, Fabius Kiszely, spune că a discutat recent şefi din cu Ministerului Afacerilor Interne şi i s-a confirmat faptul că MAI nu e deloc interesat să-şi păstreze spaţiile din Palatul Administraţiei Deva. „Din punctul meu de vedere, clădirea trebuie preluată în întregime, ori de CJ ori de Primărie, iar instituţia care o preia să o valorifice sub o formă sau alta. Am discutat recent cu Direcţia de Logistică din MAI şi mi s-a spus că nu e nicio problemă să cedăm partea noastră unei entităţi administrative interesate”.

Şi primarul interimar al Devei, Ovidiu Moş, spune că vânzarea ar fi o soluţie. Moş avansează însă şi un scenariu mai optimist: „Am putea s-o preluăm noi, la Primărie, şi să încercăm să o terminăm pe bani europeni. Aşteptăm însă să vedem cum se finalizează discuţia cu un investitor străin interesat”. Investitorul la care se referă Moş este, de fapt, un intermediar: Camera de Comerţ Româno-Chineză.

Despre Ciprian IANCU

Citește și

Ioan Ungur spune că CFR a ales soluţia cea mai scumpă şi cea mai complicată pentru construirea unui pasaj peste calea ferată, la Mintia

La Mintia, se ridică un pod al plângerilor. CFR vrea să construiască un pasaj peste linii dar şi peste gospodării

Mai mulţi locuitori ai satului Mintia, comuna Veţel, sunt speriaţi de perspectiva construirii unui pasaj …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *