Home / Actualitate / O nouă autostradă plutitoare. Umbrărescu se joacă de-a constructorul pe tronsonul Șoimuș – Ilia
20562852_797187723794836_1972163856_n

O nouă autostradă plutitoare. Umbrărescu se joacă de-a constructorul pe tronsonul Șoimuș – Ilia

Specialiștii în construcții de drumuri atrag atenția că autostrada Lugoj-Deva, lotul 4, prezintă grave probleme de calitate din cauza compromisurilor făcute la proiectarea autostrăzii și la alegerea soluțiilor tehnice, totul pentru ca firma constructoare, Spedition UMB, să se încadreze în prețul mic, licitat, la care a câștigat contractul, arată digi24.ro.

Mihai Alexandru Crăciun, de la Asociația Construim România (ASCORO), este de părere că lotul patru al autostrăzii  Lugoj – Deva, cu o lungime de 22 kilometri (sectorul Ilia – Lugoj), ar putea avea probleme grave de calitate, comparabile cu cele ale autostrăzii scufundate Sibiu – Orăștie, sectorul Aciliu. Specialistul în construcții de drumuri își argumentează opinia pornind de la mai mulți factori:

Prețul imposibil de mic

Prima chestiune care bate la ochi este prețul mic la care a fost câștigat contractul de către firma Spedition UMB, deținută de Dorinel Umbrărescu. Specialistul afirmă că în domeniul construcțiilor,  prețurile sunt comparabile pe tipuri de lucrări și în consecință cele oferite de un constructor nu pot fi mult diferite față de ale celorlalți, decât dacă se face rabat la calitate și se aleg soluții ieftine în detrimentul celor sigure. La o lucrare, o scădere a prețului cu mai mult de 30 la sută față de cel stabilit prin studiile de fezabilitate nu este posibilă. În cazul tronsonului Șoimuș – Ilia, care avea un cost estimat de 1,1 miliarde de lei, firma din Moldova a adjudecat licitația la numai 419 milioane, aproape o treime din suma estimată.  Lucrurile sunt extrem de sensibile, cu atât mai mult cu cât firma lui Umbrărescu a luat lucrarea la pachet, proiectare – execuție, și există serioase lacune în ceea ce privește autorizațiile și avizele legale pentru lucrări deja executate. „Prin urmare, atunci când un tronson de autostradă de 22 km precum A1 Lugoj – Deva Lot 4 (Ilia – Lugoj) are un cost estimat de 1.1 miliarde de lei, dar licitația de construcție este adjudecată unei companii cu o ofertă de numai 419 de milioane de lei (38% !! din valoarea estimată), este clar de la bun început că autostrada rezultată va fi sub-conformă, cu materiale și soluții tehnice ieftine, de calitate cel puțin îndoielnică. Și din păcate am fost convins că aceasta avea să fie soarta acestui tronson, încă de la chinuita atribuire a contractului de proiectare și execuție către asocierea formată de UMB și Tehnostrade, semnat abia pe 27 noiembrie 2013, după ce contestarea licitației a ajuns până la Curtea de Apel, tocmai din cauza prețului absurd de mic oferit de UMB”, spune Mihai Alexandru Crăciun.

Șmecherii pentru umflat prețul

Specialistul susține că piedicile apărute inopinat în calea constructorului erau cunoscute dinainte. Peștera cu lilieci de la Șoimuș, prezența carierei de la Brănișca sau cimitirul descoperit în calea autostrăzii nu sunt decât niște pretexte pentru ca firma lui Umbrărescu să umfle prețul contractului, astfel încât să fie acoperită diferența mare dintre suma la care s-a câștigat licitația și cea la care se putea face lucrarea. „S-a ajuns până la punctul la care UMB a solicitat majorări contractuale de 190 de milioane de lei, adică de 45% din contract, în condițiile în care în contractele de construcție cu fonduri UE sunt posibile majorări de maxim 10%. Orice costuri suplimentare peste 10% impun licitarea separată, așa cum se va întâmpla cu tunelele lipsă de pe A1 Lugoj – Deva, loturile 2 și 3”, spune șeful ASCORO.

Un nou Aciliu la Bretea Mureșană

În apropierea carierei de piatră de la Bretea Mureșană pot fi văzute coloanele de beton forate în pământ, împinse de roca alterată și instabilă, în care este săpată cariera. Pereții laterali ai carierei din zonă au fost dislocați și au început să alunece spre axa autostrăzii. Zeci de coloane forate, îngropate în pământ, menite inițial să sprijine versanții laterali, au fost aruncate spre mijlocul autostrăzii de sutele de tone de pământ. Pentru a ascunde situația, constructorul, Spedition UMB, a preferat să le îngroape după care să construiască pe deasupra traseul. A apărut astfel o gâlmă care va fi simțită de șoferi cu vârf și îndesat.

În analiza sa, Crăciun trece în revistă mai multe probleme ale autostrăzii. Ar fi vorba de un terasament al autostrăzii, înalt în medie de șase metri, în condițiile în care nu se recomandă terasamente mai înalte de trei metri, exact din cauza riscurilor de prăbușire și tasare. Pe constructor rambleul înalt l-a scutit de nevoia de a construi pasaje peste autostrada pe care drumurile județene să o traverseze. În loc de pasaje, constructorul Spedition UMB a preferat un terasament înalt, străpuns de tuburi metalice de diametru mare (tubosidere) prin care să treacă vehiculele. „Un calcul simplu arată că dacă o tasare naturală de 3% la un rambleu înalt de 2 m înseamnă doar 6 cm – adică o denivelare total nesemnificativă – la un rambleu înalt de 6 m aceeași tasare naturală de 3% înseamnă 18 cm. Adică un <prag> în toată regula, cum i se spune popular, perfect capabil să arunce un vehicul afară din autostrada de pe rambleu. Adică, exact genul de denivelări de care este plină toată puținătatea de autostrăzi din România, chiar și cele mai proaspăt inaugurate. Iar unul dintre motive este exact acesta: construcția de autostrăzi pe ramblee foarte înalte”, spune Mihai Alexandru Crăciun.

Despre Ştefan CIOCAN

Citește și

secund 3

Județul Hunedoara, sub atenționare cod galben

Administrația Națională de Meteorologie a emis un cod galben de instabilitate atmosferică accentuată, intensificări ale …