Home / Actualitate / Lucrările la DN 76 provoacă proteste. În stradă şi pe facebook
Lucrările la DN 76 provoacă proteste. În stradă şi pe facebook

Lucrările la DN 76 provoacă proteste. În stradă şi pe facebook

Localnicii din Vălişoara reclamă abuzuri ale CNADNR. În Bihor situaţia este şi mai tensionată, iar nemulţumirile se răspândesc şi pe Internet: DN 76 are pagină pe reţeaua de socializare

Ritmul şi felul în care decurg lucrările de reabilitare a DN 76 Deva – Oradea provoacă din ce în ce mai multe nemulţumiri. În Vălişoara, localnicii reclamă faptul că nu au fost expropriaţi, dar constructorii au ocupat deja parte din terenuri. În plus, dacă nu se modifică proiectul, zeci de proprietari vor rămâne fără căi de acces la grădinile lor. Pe de altă parte, lentoarea lucrărilor de pe câteva porţiuni ale DN 76 din judeţul Bihor i-a adus pe localnici la exasperare. Drumul amintit are chiar şi o pagină de facebook fiind dat drept contraexemplu. „Guvernul a dat hotărârea de expropriere, însă CNADNR-ul nu a mai venit să finalizeze procedurile. În Vălişoara nu a fost CAP, acte pe terenuri s-au făcut doar până pe la 1910, iar responsabilii de la drumuri profită de asta lăsând utilajele să intre abuziv pe terenurile oamenilor. Nu înţeleg cum s-a eliberat autorizaţie de construcţie pe nişte terenuri pe care statul nu le are în proprietate?! Oamenii şi-au plătit impozitele pe acele terenuri, s-au achitat de obligaţii, dar lor nu li se respectă dreptul la proprietate. Procedurile de expropriere nu se vor finaliza curând, cu modificare în Cartea Funciară, iar la anul oamenii vor fi puşi din nou să plătească impozite, dar mă tem că vor refuza să mai facă acest lucru”, spune primarul comunei Vălişoara, Mircea Rovinar. Acesta adaugă că proiectul aprobat de CNADNR prevede amplasarea de parapeţi pe marginea carosabilului, ceea ce va bloca accesul localnicilor la proprietăţi. „Constructorii refuză să amenajeze căi de acces spre proprietăţi pe motiv că ele nu sunt prevăzute în proiect. Carosabilul se supra-înalţă şi, mai rău, sunt şi porţiuni pe care urmează să fie amplasaţi parapeţi. Niciunde în lumea asta nu cred că se lucrează aşa. Vor fi convulsii sociale şi la Vălişoara”, adaugă Rovinar. Primarul din Vălişoara atrage atenţia şi asupra faptului că unele dintre cele şapte semafoare amplasate între Deva şi Brad nu-şi au rostul, pentru că sunt amplasate pe porţiuni pe care încă nu se lucrează, ori lucrările au fost sistate: „Ei pun semafoare peste tot, dar lucrează pe doar două porţiuni de drum. Se vor lungi cu lucrările, mai mult ca sigur, va veni iarna şi Doamne fereşte ce se poate întâmpla”.

DN 76 are pagină de facebook

Şi mai nemulţumiţi sunt bihorenii din localităţile prin care trece DN 76 până să ajungă la Oradea. Aici lucrările au început mult mai devreme decât cele de pe porţiunea hunedoreană a drumului, dar situaţia este şi mai revoltătoare: lucrări de proastă calitate, gropi, semafoare inutile, lucrări nesemnalizate, ori semnalizate ineficient, toate provocând mai multe accidente în ultima vreme. Pe reţeaua de socializare facebook, câţiva bihoreni au creat o pagină „Drumul Naţional 76” pe care postează fotografii şi mesaje de nemulţumire. Unele dintre imagini au şi umor: „Drum veşnic în lucru” stă scris pe un indicator, sau, la baza unui semafor mobil este lipit un afiş prin care şoferii sunt îndemnaţi să fie calmi şi să aibă răbdare, pentru că reparaţiile la tronsonul Deva-Oradea vor fi terminate în… 2050. Localnicii din Beiuş au dorit să organizeze chiar şi un marş de protest pe DN 76, însă au primit aprobare doar pentru un miting ce va avea loc într-o parcare din localitate, în după-amiaza zilei de 29 august.

Deşi este finanţat din bani europeni, proiectul de reabilitare a DN 76 pare a fi făcut „pe genunchi”, iar administratorul drumului, CNADNR, îşi dovedeşte încă o dată incapacitatea de a duce la bun sfârşit proiecte ample de infrastructură fără să stârnească nemulţumiri din partea şoferilor şi a cetăţenilor care locuiesc în zonele vizate de lucrări.
Pentru reabilitarea şi modernizarea celor 171 de kilometri dintre Deva şi Oradea e nevoie de un buget total de peste 210 milioane de euro, după cum se anunţa la finele anului trecut, 142 de milioane urmând să provină din fonduri europene, iar restul de la bugetul central. Conform datelor publicate de CNADNR, lucrările ar trebui finalizate anul viitor, iar varianta reabilitată a drumului ar trebui să scurteze durata unei călătorii de la Deva la Oradea cu 25 de minute, dar să şi reducă numărul accidentelor cu cel puţin 12 la sută.

Despre Ciprian IANCU

Citește și

deschidere

Jocuri sexuale, la vârste fragede. „Adevăr sau provocare”. O fetiță de șase ani a fost „provocată” să întrețină relații sexuale orale

Caz cutremurător, petrecut în județul Hunedoara, care ar trebui să ridice multe semne de întrebare …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *