Home / Actualitate / La Mintia, se ridică un pod al plângerilor. CFR vrea să construiască un pasaj peste linii dar şi peste gospodării
Ioan Ungur spune că CFR a ales soluţia cea mai scumpă şi cea mai complicată pentru construirea unui pasaj peste calea ferată, la Mintia
Ioan Ungur spune că CFR a ales soluţia cea mai scumpă şi cea mai complicată pentru construirea unui pasaj peste calea ferată, la Mintia

La Mintia, se ridică un pod al plângerilor. CFR vrea să construiască un pasaj peste linii dar şi peste gospodării

Mai mulţi locuitori ai satului Mintia, comuna Veţel, sunt speriaţi de perspectiva construirii unui pasaj supra-teran în centrul localităţii. Oamenii au serioase motive să se teamă că viitoarea construcţie le va afecta grav gospodăriile, iar în unele cazuri chiar se va ajunge la demolarea unor locuinţe. CFR S.A. pasează responsabilitatea. La fel şi Primăria Veţel.

Localnicii din Mintia spun că intenţionează să apeleze la instanţă, în cazul în care proiectul pasajului nu va fi modificat
Localnicii din Mintia spun că intenţionează să apeleze la instanţă, în cazul în care proiectul pasajului nu va fi modificat

Reabilitarea liniei Gurasada – Simeria – Teiuş e deja, de câţiva ani, în derulare. Pentru locuitorii din Mintia va însemna anularea trecerii la nivel cu calea ferată şi înlocuirea ei cu un pasaj supra-teran de mari dimensiuni ce ar urma să fie construit în centrul satului, din DN 7, printre centrul de evenimente şi FNC (Fabrica de Nutreţuri Combinate). Problema este că hărţile după care s-au „orientat” proiectanţii nu „bat” deloc cu realitatea din teren, după cum spun sătenii. Mai rău, nu mai puţin de șase gospodării nu apar deloc pe hărţile folosite de CFR pentru acest proiect, iar în cazul uneia dintre ele, traseul viitorului pasaj ar trece chiar peste o casă ridicată în 2011 şi întabulată în 2012.

Pasajul contează, hărţile mai puţin

Este vorba despre casa Mariei Vălean, care nu înţelege cum s-a ajuns într-o asemenea situaţie: „În 2011, am terminat casa, cu autorizaţie de construcţie, cu tot ce trebuie, în 2012 am obţinut extrasul CF, iar pe harta făcută de domnii care se ocupă de proiectul pasajului, în 2013, casa mea nu apare. Pe mine doar m-au înştiinţat că-mi expropriază două terenuri: unul de 171 de metri pătraţi pentru care mi se oferă 680 de lei şi unul de 251 de metri pătraţi pentru care ar urma să primesc 1.000 de lei. Nu înţeleg, dacă tot expropriază, de ce nu vin să bată ţăruşi, să măsoare cum trebuie. În schimb, ei (CFR S.A.) se mulţumesc să trimită adrese”.

Un alt locuitor al satului Mintia, Ioan Ungur, este de părere că erorile de amplasare a pasajului puteau fi corectate din timp şi acuză Primăria comunei Veţel că nu s-a implicat suficient: „Am scos de pe site-ul CFR-ului o hartă cu proiectul. Nu apar pe ea şase case de locuit, unele dintre ele construite încă din anii ’70 – ’80. Pasajul ar urma să fie lat de 14 metri. Asta înseamnă că-mi demolează şi mie cel puţin o parte din casă. Să nu mai vorbesc că ne dau câte un leu – doi pe metrul pătrat. Într-o adresă trimisă mie mi se spune că voi fi expropriat pentru «curţi-construcţii». 33 de metri pătraţi pentru care au de gând să-mi dea 166 de lei. E o harababură totală. Nimeni nu ne spune nimic clar. Am depus contestaţie la CFR. Dacă nu se rezolvă nimic, mergem în instanţă”. La fel intenţionează să procedeze alte 10 – 12 familii din Mintia.

Primarul n-are soluţii

Oamenii se tem că viitorul pasaj, lat de 14 metri, nu va provoca doar demolări de garduri, ci şi de locuinţe
Oamenii se tem că viitorul pasaj, lat de 14 metri, nu va provoca doar demolări de garduri, ci şi de locuinţe

Nemulţumiţii mai spun că CFR şi Primăria Veţel ar fi putut alege un alt amplasament pentru viitorul pasaj peste linia ferată de mare viteză, care ar fi presupus şi costuri mult mai mici. Ei dau ca exemplu o zonă situată la 400 de metri de actuala trecere la nivel cu calea ferată. Primarul comunei, Ioan Henţiu, spune însă că singura soluţie convenabilă pentru majoritatea locuitorilor satului este ca pasajul să fie construit „prin dreptul FNC-ului”. În ce priveşte problemele cadastrale, Henţiu susţine că Primăria nu are nicio vină: „Nu puteam să facem pasajul altundeva, pentru că, într-o asemenea situaţie, mai toţi locuitorii satului trebuiau să ocolească kilometri întregi. În plus, doar pe acolo puteam scoate traficul greu dinspre zona industrială spre DN 7. Ştiu situaţia doamnei Vălean, şi a celorlalţi locuitori ai zonei, dar nu vă pot spune prea multe pentru că nu noi am făcut documentaţia. Poate a fost o scăpare a celor care au făcut documentele de expropriere. Sunt specialişti plătiţi pentru treaba asta şi ei trebuie să descurce problema”.

Răspunsuri aproximative

Glasul Hunedoarei a contactat Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” – S.A. în încercarea de a clarifica situaţia de la Mintia. Răspunsurile primite sunt destul de aproximative. Reprezentanţii CFR-ului spun că studiul de fezabilitate pentru pasajul  cu pricina a fost întocmit de o firmă privată şi că, în ce priveşte amplasarea acestuia, s-a propus o singură variantă (cea care le provoacă acum serioase îngrijorări localnicilor din apropierea FNC). În ce priveşte casele care există în realitate, dar nu şi pe harta folosită de CFR pentru pasaj, răspunsul este şi mai generalist: „Documentaţiile cadastrale şi de evaluare a imobilelor afectate de proiectul Modernizarea liniei C.F. Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV paneuropean, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614-Gurasada și Tronsonul 3: Gurasada-Simeria, care au stat la baza elaborării, promovării și aprobării Hotărârii de Guvern nr. 456/2017, au fost elaborate de către un prestator de servicii cadastrale și de evaluare a imobilelor, specializat autorizat în domeniul cadastral și cel al evaluărilor de imobile, în conformitate cu prevederile legale, iar planurile parcelare, listele imobilelor afectate precum și anexele întocmite au fost avizate și de către Oficiul Județean de Cadastru și Publicitate Imobiliară Arad și de primăriile localităților pe raza cărora se află imobilele afectate de lucrarea de utilitate publică”.

Referitor la cazul concret al Mariei Vălean, peste a cărei casă trec „dungile” cu care este desenat viitorul pasaj, CFR spune că va analiza situaţia.

Nemulţumiţii din Mintia declară că reprezentanţi ai CFR S.A. le-au promis că vor trimite o comisie de specialişti în localitate pentru a evalua încă o dată situaţia din teren.

Despre Ciprian IANCU

Citește și

MAIN Centru de afaceri Simeria 6497

Parcul de Afaceri Simeria cere încă şase luni de indulgenţă

Ministerul Fondurilor Europene va anunţa peste câteva săptămâni dacă va accepta sau nu încă o …