NEWS ALERT:
Home / Actualitate / Inspectorul Şcolar General, Alexandru Lăutaru, tratează cu optimism schimbările legislative
Inspectorul Şcolar General

Inspectorul Şcolar General, Alexandru Lăutaru, tratează cu optimism schimbările legislative

Noul an a debutat cu schimbări majore în ceea ce priveşte sistemul de învăţământ. Introducerea clasei 0, proiectul Şcoala „Discovery” şi bugetarea per elev sunt doar câteva dintre noutăţile din sistemul de învăţământ pe care inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Hunedoara, Alexandru Lăutaru, le-a prezentat cititorilor cotidianului GLASUL HUNEDOAREI.

Redactor: Anul şcolar 2012 – 2013 aduce schimbări majore în ceea ce priveşte sistemul de învăţământ. Una dintre acestea este introducerea clasei 0. Ce presupune acest lucru şi cât de oportun este?

Alexandru Lăutaru: Din punctul meu de vedere, este foarte oportună introducerea clasei 0 în sistemul de învăţământ. Practic de la acest nivel până la clasa a IX–a sunt cele zece clase obligatorii prevăzute de lege. În clasa 0 vor fi înscrişi copiii care până la data de 1 septembrie 2012 au împlinit vârsta de şase ani. Cei care împlinesc această vârstă după 1 septembrie pot fi înscrişi la solicitarea părinţilor. Orele de curs se vor desfăşura la unităţile de învăţământ de nivel primar, iar conform legii aici vor preda doar profesorii pentru învăţământ primar. Precizez şi faptul că nu avem probleme în ceea ce priveşte resursele umane şi nici spaţiul în care se vor desfăşura orele de curs. Probleme sunt însă cu amenajarea acestor spaţii, sarcină care revine Consiliilor Locale şi care poate fi rezolvată în mare măsură prin transfer de inventar. Clasa 0 implică amenajarea spaţiilor pe două valenţe, respectiv pentru desfăşurarea activităţilor preşcolare şi pentru activităţile specifice ciclului primar.

Red.: Ce presupune actul normativ care prevede bugetarea per elev?

A. L.: Noutatea constă în faptul că dacă până acum se bugetau doar cheltuielile salariale, acum sunt suportate şi cheltuielile materiale. Sunt alocate în acest sens sume cuprinse între 200 şi 300 de lei per elev, în decursul unui an şcolar. Din aceste sume sunt suportate costurile utilităţilor. Mă felicit pentru că am luat deja decizia de a structura şcolile şi liceele, astfel încât am calibrat pe fiecare unitate de învăţământ un număr mare de elevi care va genera fondurile necesare acoperirii cheltuielilor. Foarte important este faptul că, şi am şi atenţionat directorii unităţilor şcolare, banii care provin din bugetarea per elev nu vor putea fi folosiţi pentru plata facturilor restante, ci doar cele generate de la 1 ianuarie. Probleme vor fi în mediile rurale, unde numărul elevilor este mic, iar aici va fi necesară finanţarea complementară. Există câteva astfel de cazuri la Turdaş, în zona Lăpugiu sau a Haţegului.

Red.: O altă noutate este proiectul Şcoala „Discovery”. În ce constă acest proiect?

A.L.: Proiectul Şcoala „Discovery” este rezultatul unui parteneriat încheiat între Ministerul Educaţiei şi Discovery România şi presupune difuzarea unor emisiuni cu conţinut ştiinţific pe baza unui curriculum existent pentru clasele V – XII. Emisiunile vor fi difuzate în fiecare zi, la ora 14 şi în reluare a doua zi de la ora 8. Luni va fi ziua dedicată matematicii, marţi – chimiei, miercuri – biologiei, joi fizică, iar vineri alte ştiinţe. Sâmbăta şi duminica de la ora 8 toate emisiunile din cursul săptămânii vor fi difuzate în reluare. Programul se adresează tuturor telespectatorilor în acest moment, iar dascălii, părinţii sau elevii care au nevoie de materiale complementare au la dispoziţie site-ul www.scoala.discovery.ro.

Red.: Rezultatele obţinute de elevi la examenul de Bacalaureat influenţează planul de şcolarizare al unităţii de învăţământ la care aceştia au învăţat. Cum s-au reflectat rezultatele elevilor la examenul maturităţii în planul de şcolarizare al unităţilor de învăţământ din judeţ?

A.L.: Am avut mari probleme în ceea ce priveşte planul de şcolarizare. Unităţile şcolare au cerut un plat eronat care nu se baza pe numărul de absolvenţi de clasa a VIII–a. Am discutat cu directorii de şcoli şi am determinat un plan astfel încât să fie respectată egalitatea dublă. Există nişte ţinte care trebuie atinse, respectiv 40 la sută din numărul de clase trebuie să fie teoretice, iar restul de profil tehnic sau vocaţional.

Red: Ce alte noutăţi aduce 2012 în sistemul de învăţământ?

A.L.: O altă noutate va fi schimbarea denumirii unităţilor şcolare, care va fi aplicată de la începutul anului şcolar 2012 – 2013. Unităţile de învăţământ cu clasele I – IV îşi vor schimba denumirea în şcoli primare, cele cu clasele V – VIII se vor numi şcoli gimnaziale. De asemenea, grupurile şcolare îşi vor schimba denumirea în licee tehnice, iar şcolile de muzică şi arte se vor numi licee vocaţionale. Colegiile nu îşi vor schimba denumirea.

Despre Glasul Hunedoarei

Citește și

Visele energeticienilor ca, vreodată, de la Mintia să mai iasă fum pe două dintre coşuri sunt spulberate. Cristian Iştoc spune că asta se întâmplă cu complicitatea unor oameni din interior.

Lider de la Mintia: „Energeticienilor li se pregăteşte scaunul electric”

Preşedintele Sindicatului „Solidaritatea”, Cristian Iştoc (foto), reclamă faptul că salvarea termocentralei Mintia este blocată chiar …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *