Home / Actualitate / Încă o promisiune neonorată pentru „tunelurile pentru urşi”. CNAIR nu a scos încă la licitaţie tunelurile de autostradă din zona Coşava – Holdea
După ce şi-a dat seama de greşeala lipsei tunelurilor de la Coşeviţa – Holdea, CNAIR a „rezolvat” temporar problema introducând în proiect o descărcare de pe autostradă la Holdea
După ce şi-a dat seama de greşeala lipsei tunelurilor de la Coşeviţa – Holdea, CNAIR a „rezolvat” temporar problema introducând în proiect o descărcare de pe autostradă la Holdea

Încă o promisiune neonorată pentru „tunelurile pentru urşi”. CNAIR nu a scos încă la licitaţie tunelurile de autostradă din zona Coşava – Holdea

Deşi au promis că, în decembrie 2017, vom cunoaşte numele companiei care va construi bucata care lipseşte total din proiectul autostrăzii Lugoj – Deva, oficialii CNAIR spun acum că mai avem de aşteptat.

Promisiunea a fost făcută chiar la Bretea Mureşană, în octombrie anul trecut, când ex-ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a vizitat şantierul autostrăzii. Este vorba despre secţiunea E din lotul 2 al şoselei de mare viteză, o porţiune de vreo doar 16 kilometri care se află la originea unor blocaje ce au debutat încă din 2009.

O poveste alambicată…

Cu aproape 10 ani în urmă, când Ministerul Transporturilor voia să scoată la licitaţie lotul de autostradă, organizaţiile de mediu au atras atenţia asupra faptului că proiectul tehnic nu prevedea soluţii de traversare pentru mamiferele mari. Au sesizat organismele europene, care le-au dat dreptate. Proiectul a fost refăcut, lucru care a însemnat încă 3 ani de întârziere. Licitaţia pentru lotul 2 a fost făcută abia în 2012, iar contractul de lucrări a fost semnat abia un an mai târziu. La momentul licitaţiei nu exista însă un acord de mediu pentru lucrare. În timp ce constructorii lucrau deja la lotul de autostradă, Ministerul Mediului a dispus schimbarea proiectului tehnic iniţial. S-au impus trei tuneluri şi două viaducte. După alţi câţiva ani „s-a schimbat schimbarea”: nu se mai fac trei tuneluri, ci doar două, nu se mai fac două viaducte, doar unul. Acum, reprezentanţii CNAIR vorbesc despre un singur tunel foarte lung, de peste 2 kilometri. Indiferent de numărul tunelurilor şi viaductelor, costurile acestora depăşesc cu mult suma licitată în 2012. Aşa se face că porţiunea dintre Coşava şi Holdea a fost, pur şi simplu, scoasă din contractul semnat în 2013 cu italienii de la Salini Impregilo. Se pare că tunelurile vor costa cât tot ce s-a construit până acum pe lotul 2: peste 100 de milioane de euro.

… şi o nouă licitaţie complicată

2017 a trecut iar „tunelurile pentru urşi” n-au fost scoase la licitaţie. Contactat ieri de „Glasul Hunedoarei”, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, a declarat: „Documentaţia este aproape gata şi, cel mai probabil, în februarie va fi trimisă la ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice – n.red.) pentru avizare. Abia după ce vom avea avizul ANAP vom putea începe licitaţia. Dorim să urmăm cursul firesc şi legal al procedurilor pentru a nu genera noi blocaje în acest proiect”.

Dacă licitaţia va începe în aprilie, un câştigător va fi desemnat definitiv abia în 2019. Dacă lucrările încep în 2019, se estimează că ele se vor finaliza, cel mai devreme, în 2023.

Penalităţi plătite din banii noştri

Asociaţia „Pro Infrastructură” susţine că vina pentru întârzierile de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva aparţine CNAIR: „În anul 2016 s-a solicitat constructorului realizarea proiectului tehnic pentru tuneluri, urmând să fie plătit în cadrul contractului existent și să se demareze o altă licitație pentru construcție. Totul părea că se așează pe un făgaș normal când, la începutul anului 2017, după apariția noii conduceri, lucrurile au luat o turnură nefastă. În stilul caracteristic, Ștefan Ioniță, noul Director General CNAIR, a decis să nu mai plătească proiectul tehnic pentru tuneluri și să rezilieze contractul cu Salini-Impregilo, constructorul autostrăzii, pierzând astfel orice șansă de a mai obține acest proiect. Cel mai probabil constructorul va solicita și va obține în instanță daune pentru această situație, sume de bani pe care nu le va plăti Ștefan Ioniță, ci noi, contribuabilii. Din păcate, la început de 2018, închiderea Coridorului European IV pe relația Sibiu-Nădlac prin construcția tunelurilor de la Coșevița este mult mai îndepărtată decât era acum 12 luni. Primim doar promisiuni, actuala conducere a CNAIR nefiind interesată să facă pași concreți în direcția dorită de noi toți, în special de șoferii care își riscă zilnic viața pe unul dintre cele mai periculoase drumuri naționale din țară (DN 68 – A – n.red.)”.

Despre Ciprian IANCU

Citește și

Deva - Primaria 2314

Curtea de Conturi ne dă dreptate în afacerea „Ornamentele de Crăciun”. Prejudicii și abateri financiare de peste 23 de milioane de lei, în 2016, la Primăria Deva

Curtea de Conturi a României a publicat raportul cu privire la activitatea financiară a administraților …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *