glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

Încă o promisiune marca CNADNR: DN 76 va fi gata în vara aceasta

Deşi lucrările de modernizare şi reabilitare a DN 76 Deva – Brad – Oradea trebuiau finalizate la 1 iunie anul trecut, drumul este şi acum „în şantier”. Reclamaţiile privind calitatea proiectului şi a unora dintre lucrări continuă să curgă.

Gropi pe porţiuni despre care constructorii spun că nu sunt încă terminate, intrări în gospodării lăsate mult sub nivelul carosabilului, terenuri agricole pe care nu se mai poate intra cu utilajele sau mici lacuri formate lângă şosea din cauză că proiectanţii au uitat să prevadă soluţii de drenare a apei rezultate din precipitaţii.
„Glasul Hunedoarei” a relatat despre aceste cazuri şi a dorit să afle de la CNADNR când se preconizează a se finaliza calvarul de pe DN 76. Răspunsurile sunt optimiste. Din experienţă însă, considerăm că ele trebuie tratate cu scepticism.

Abia din iulie, drum întins spre Brad

Conform CNANDR, lucrările la porţiunea de drum naţional dintre Deva şi Brad se estimează a se finaliza în iulie 2016. Contractul de lucrări a fost încheiat în 17 octombrie 2013, iar termenul iniţial pentru finalizarea acestora a fost de 12 luni. În octombrie 2014, DN 76 nu era nici pe jumătate reabilitat, pe porţiunea amintită. Acum arată mai bine, însă mai sunt porţiuni pe care nu s-a ajuns la turnarea ultimului strat de asfalt şi mai sunt de executat lărgiri de podeţe. Contractul are o valoare de 105 milioane de lei şi a fost semnat cu asocierea Selina – Doprastav. Constructorii au primit o prelungire a termenului de finalizare pentru iunie 2015. Au solicitat altele, CNADNR a considerat motivele lor drept întemeiate, aşa că noul termen este luna iulie a acestui an.
În iunie, anul curent, ar trebui să fie terminată şi a doua „bucată hunedoreană” din DN 76, cea dintre Brad şi Ioneşti. Deşi contractul pentru acest lot de lucrări a fost semnat încă de pe data de 2 octombrie 2012, lucrările nu sunt gata. Se preconizează a se ajunge la finalul proiectului ceva mai devreme decât în cazul porţiunii Deva – Brad, adică în iunie 2016. 65 de milioane de lei fără TVA este valoarea înţelegerii semnate, pentru acest proiect, cu firma austriacă Porr Bau.

Probleme şi mai mari în Bihor

Cu toate că lucrările la porţiunea bihoreană a DN 76 au început cu mult mai devreme decât cele de pe raza judeţului Hunedoara, aici situaţia este şi mai gravă. Pe 25 mai, anul trecut, CNADNR a reziliat contractul pentru reabilitarea porţiunii dintre Beiuş şi Oradea, după ce s-a constatat că firmele desemnate prin licitaţie şi contractate pe 30 ianuarie 2012 nu s-au mobilizat corespunzător. Acelaşi motiv a dus şi la rezilierea contractului pentru lotul dintre Ioneşti şi Vârfurile, atribuit iniţial unei asocieri între două firme spaniole cu care s-a semnat un contract de execuţie pe 4 octombrie 2012. În aceste două cazuri, cel mai probabil, lucrările vor fi gata în toamna lui 2017, în loc să fie finalizate în toamna lui 2014, cum ar fi fost normal. Lotul dintre Ştei şi Beiuş va fi gata în iulie, anul acesta, iar cel dintre Vârfurile şi Ştei, în octombrie 2016, după cum se arată într-un răspuns al CNADNR la întrebările adresate de noi.
Reabilitarea DN 76 a fost finanţată, până acum, din Fondul European de Dezvoltare Regională (85% – F.E.D.R. , 15% – Guvernul României). Lucrările care nu au fost gata până la 31 decembrie 2015 (termenul până la care, practic, ar fi trebuit modernizat drumul pe întreaga sa lungime), vor fi finanţate cu bani din sesiunea europeană 2014 – 2020.

Loading...