Home / Actualitate / Gafă monumentală în Monografia judeţului Hunedoara. Yokozuna Asashoryu Akinori i-a luat locul lui Traian pe inscripţia de fondare a coloniei Ulpia Traiana
Gafă monumentală în Monografia judeţului Hunedoara. Yokozuna Asashoryu Akinori i-a luat locul lui Traian pe inscripţia de fondare a coloniei Ulpia Traiana

Gafă monumentală în Monografia judeţului Hunedoara. Yokozuna Asashoryu Akinori i-a luat locul lui Traian pe inscripţia de fondare a coloniei Ulpia Traiana

Ce legătură există între Yokozuna Asashoryu Akinori şi fondarea coloniei Ulpia Traiana Sarmizegetusa? Aparent nici una. Însă primul volum al Monografiei judeţului Hunedoara, ieşit recent de sub tipar, relevă cititorilor o altfel de istorie. O istorie în care românii se trag din daci şi… japonezi.

O eroare monumentală s-a strecurat în paginile volumului I al Monografiei judeţului Hunedoara, carte lansată cu mare fast în urmă cu câteva zile. Volumul se doreşte a fi un proiect editorial de mare amploare şi o veritabilă oglindă a judeţului Hunedoara, la care au pus umărul specialişti din toate instituţiile de profil din judeţ, însă din neatenţie, cei care au vegheat la editarea acestuia au omis un singur lucru: poporul român se trage din daci şi romani.

Înscripţia care schimbă istoria poporului român

Monografia judeţului Hunedoara a fost realizată prin eforturile intelectuale ale specialiştilor din cadrul mai multor instituţii de profil din judeţ, sub coordonarea Bibliotecii Judeţene „Ovid Densusianu”, şi din banii Consiliului Judeţean Hunedoara. După luni întregi de muncă, a văzut lumina tiparului primul volum. Totul a mers ca pe roate, lansarea s-a făcut cu mare fast, însă la o mai atentă răsfoire, mai precis la pagina 90, istoria poporului român este modificată grosolan de o imagine cu caracter de pamflet.
Este vorba despre imaginea care redă „inscripţia de fondare a coloniei Ulpia Traiana Sarmizegetusa, de către împăratul Traian”. Doar că, imaginea inscripţiei originale a fost înlocuită din neatenţie cu o fotografie trucată, iar textul scris în limba latină care face referire la împăratul Traian, fiul divinului Nerva Traianus, a fost înlocuit cu un altul în care este pomenit Yokozuna Asashoryu Akinori – luptător mongolez de sumo, prezentat însă ca fiind de origine japoneză.

Angajaţii muzeului, oameni veseli

Cum s-a ajuns la o asemenea încurcătură? Un angajat al Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane din Deva, Mircea Cosma, a avut chef de „şotii”, iar în urmă cu câţiva ani, pe site-ul oficial al instituţiei a fost creată o secţiune dedicată glumelor, unde a postat şi inscripţia cu caracter de pamflet. Arheologul care a realizat materialele despre Ulpia Traiana, Gică Băeştean, nu a furnizat şi fotografii, iar cei care au „asamblat” volumul aveau nevoie şi de o imagine care să le susţină textul. Astfel că au apelat la „prietenul care le ştie pe toate” – Google. Ghinionul a făcut ca prima şi singura imagine cu inscripţia respectivă să fie tocmai cea modificată de Cosma şi postată pe site-ul muzeului, iar de aici a rezultat întreaga încurcătură.

Explicaţiile curg gârlă

Puşi în faţa faptului împlinit, părţile responsabile s-au scărpinat în creştet, s-au uitat mirate şi apoi au încercat să identifice vinovatul. Managerul Muzeului din Deva, Liliana ţolaş, arată cu degetul spre colectivul redacţional: „Din păcate colectivul redacţional a luat poza de pe site-ul vechi al instituţiei, îngrijit de Mircea Cosma, folosind motorul de căutare Google şi aşa s-a ajuns să fie folosită o inscripţie sub formă de pamflet acceptată de vechea conducere. Personal mă delimitez de eroarea făcută de predecesorii mei şi o să iau măsurile disciplinare prevăzute de lege astfel încât responsabilul să răspundă”. Gică Băeştean acuză o mână criminală: „Nu ştiu cum a ajuns imaginea acolo. Eu nu am văzut varianta finală. Am dat un text, dar nu şi poză pentru inscripţie. Cine a luat imaginea de pe site-ul muzeului nu s-a consultat cu specialiştii şi a băgat o glumă într-un material serios. O mână criminală a făcut acest lucru, care se numeşte sabotaj”. Colectivul redacţional susţine că poza a fost luată „de bună” de pe site-ul muzeului pentru că a considerat că ar fi nimerit să ilustreze articolul respectiv: „Colegiul redacţional al lucrării „Judeţul Hunedoara, monografie”, apărută recent (vol. I), face precizarea că inscripţia de la p. 90 privind fondarea coloniei Ulpia Traiana Sarmizegetusa de către Împăratul Traian a fost preluată de pe site-ul Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva deoarece ea nu figura în materialul întocmit de autor. Întrucât capitolul elaborat de către dl. Gică Băeştean, de o calitate ştiinţifică înaltă şi cu numeroase aspecte inedite, nu conţinea o imagine cu inscripţia privind fondarea capitalei Daciei Romane, am considerat că ar fi nimerit să se insereze o imagine care figura pe site-ul Muzeului”.

Despre Glasul Hunedoarei

Citește și

SECUND 3

Tânărul dispărut în avalanşa din Bucegi era hunedorean. Salvamont Hunedoara a trimis opt angajaţi pentru a contribui la operaţiunile de căutare

Daniel R., alpinistul dispărut sâmbătă în urma unei avalanşe din Masivul Bucegi, avea 30 de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *