NEWS ALERT:
Home / Actualitate / Drumul spre Sarmizegetusa Regia, întârziat din cauza jocurilor de culise. Consiliul Județean plătește 600.000 de lei pentru „conservarea” intereselor economice
Drum Sarmizegetusa Regia  7829

Drumul spre Sarmizegetusa Regia, întârziat din cauza jocurilor de culise. Consiliul Județean plătește 600.000 de lei pentru „conservarea” intereselor economice

Lucrările la Drumul Județean 705 A au fost întârziate cinci luni, ceea ce costă Consiliul Județean circa 600.000 de lei, valoarea  lucrărilor efectuate după termenul de finalizare a proiectului prevăzut în contractul de finanțare europeană. Întârzierile au fost provocate de vremea neprielnică din timpul iernii, dar acestea ar fi putut fi terminate înainte de sezonul rece, dacă anumite interese nu ar fi dat peste cap atribuirea contractului.

Proiectul de reabilitare și modernizare a  drumului spre Sarmizegetusa Regia a fost început încă de pe vremea când președinte al Consiliului Județean a fost Mircea Moloț. Licitația a început cu stângul, procedura fiind începută în 12.12.2014, dar odată cu preluarea conducerii interimare a Consiliului Județean de către vicepreședintele Dorin Gligor,  anunțul a fost retras de pe SEAP. Gligor motiva atunci întreruperea procedurilor de achiziție din cauza numeroaselor inadvertențe tehnico-financiare din proiectul tehnic.

O licitație cu repetiție

Licitația a fost reluată în 07.03.2015. Valoarea estimată a contractului a fost de 32.062.867 de lei. La licitație s-au înscris 16 societăți care au depus 10 oferte, dintre care  șase admisibile. Criteriul de selecție a fost prețul cel mai mic. Firmele clasate pe primele trei locuri au depus oferte suspect de mici. Printre firmele care au intrat în „cărți”, Strade Conscom, a licitat la 50,37 la sută din prețul estimat, Transconstruct Import Export la 56.83 la sută, Cridov  la 63,68 la sută, Drupo la 70,59, restul societăților mergând între 70,1 și 79,15 la sută. O analiză sumară a primelor trei firme clasate, cu procente extrem de mici din prețul estimat al lucrării, relevă apartenența lor la același cerc de interese economice, ceea ce a dus de fapt la întârzierea atribuirii contractului și pierderea a două luni de vară din termenul de execuție.

 Se nimerește pentru cine se pregătește

Ofertele au fost deschise în 16.04.2015, iar comisia de evaluare a constatat că primele trei firme clasate în funcție de prețul cel mai mic sunt: Strade Conscom SRL cu circa 16.150.000 de lei fără TVA, pe locul doi s-a clasat firma Transconstruct Import Export cu 18.220.000 de lei fără TVA, iar pe locul trei Cridov SRL, avându-l asociat pe Clau Sprint Construct SRL. Practic, cele trei societăți, primele două din județul Hunedoara, iar ultima din Cluj, sunt controlate de același cerc de interese economice ale familiei Pup. Surse din fosta conducere a Consiliului Județean au dezvăluit o strategie în care firmele „agreate”, care cunoșteau valorile reale ale proiectelor mult „umflate”, coborau prețurile undeva aproape la jumătate și particiau în „cascadă” la licitație. Dacă firma din grup avea prețul cel mai mic, și celelalte se clasau în poziții eligibile, societățile „partenere” renunțau până când ajungea să semneze contractual firma din grup clasată pe poziția cea mai avantajoasă. În situația de față, firma Strade Conscom s-a clasat pe primul loc, dar a renunțat la contract pentru că pe următoarele două locuri erau alte societăți din același grup de interese. Sursele din Consiliul Județean susțin că inițial lucrarea trebuia să o primească firma Cridov din Cluj, în asociere cu Clau Sprint Construct SRL din Ilia. Există și indicii care demonstrează acest lucru. Doar că firma din Cluj, care deținea 51 la sută din asociere, nu a vrut să renunțe la partea sa și s-a încăpățânat să-și execute lucrările. În acel moment a început degringolada în comisia de licitație și pierderea de timp prețios pentru începerea lucrărilor.

Date, coincidențe, șmenuri, bârfe

După ce firma clasată pe primul loc nu a putut să justifice cum a scăzut prețul la aproape jumătate din cel estimat în proiect, și a fost practic eliminată, comisia a început să ceară lămuriri, în mod inexplicabil, de la firma clasată pe locul trei, asocierea Cridov – Clau Sprint. Astfel, în data de 18 mai, comisia solicită mai multe clarificări firmei de pe locul trei și doar peste o lună, în 18 iunie, firmei de pe locul doi, Transconstruct Import Export. În mod firesc, prin ieșirea societății de pe primul loc, comisia ar fi trebuit să ceară lămuriri suplimentare firmei de pe locul doi, nu prima dată celei de pe trei și doar cu o lună mai târziu societății care de fapt și-a adjudecat licitația. Întârzierea de o lună, pe lângă faptul că este suspectă, a cauzat la rândul ei imposibilitatea începerii lucrărilor mai devreme, în sezonul de vară. Aceleași surse din fosta conducere a Consiliului Județean susțin că de fapt această întârziere a fost cauzată de neînțelegerea dintre firma clujeană și grupul de interese din care făceau parte atât asociatul acesteia, cât și primele două societăți ofertante. O serie de coincidențe și legături economice „caudate” duc spre veridicitatea acestui scenariu. Astfel firma câștigătoare, Transconstruct Import Export, aparține în acest moment Mariei Andrica, care este și administrator al societății. Până nu demult, în firmă era asociat și Claudiu – Dănuț Andrica, iar cei doi au preluat societatea în 25.10.2011 de la Emanoil Milică Pup și Cristina  – Sorina Pup. Firma care s-a clasat pe locul trei, Clau Sprint Construct SRL, în asociere cu Cridov SRL, îi aparține lui Claudiu Dănuț Andrica, fost asociat în Transconstruct Import Export SRL, firma care a fost preluată de la familia Pup. Și ca scenariul să fie complet, societatea care a oferit prețul cel mai mic, Strade Conscom SRL, îi aparține și este administrată de Elisei Pup.

Despre Glasul Hunedoarei

Citește și

MAIN FOTO

Dezastrul de la căminul REMPES. Blocul social al Primăriei Deva avea un „plafon” format doar din laţuri, plastic şi gips-carton (GALERIE FOTO)

Primăria Devei se poate înscrie în fruntea listei cu exemple de „aşa nu” când vine …