Home / Actualitate / Drumul spre Regia, un rateu de 500.000 de lei
Drumul spre Regia

Drumul spre Regia, un rateu de 500.000 de lei

Reabilitarea şi modernizarea celor 18 kilometri de drum judeţean între Costeşti şi Sarmizegetusa Regia nu va fi gata, sută la sută, până la 31 decembrie. Consiliul Judeţean va fi nevoit să scoată din bugetul propriu cel puţin 500.000 de lei pentru a finaliza lucrarea.

Conform preşedintelui CJ Hunedoara, Adrian David, la ora actuală progresul fizic al lucrărilor pe drumul judeţean spre capitala Daciei Libere este de 95 la sută. Practic, a mai rămas de pavat cu piatră cubică o distanţă de 600 de metri, de la intrarea în cetate în jos: „Acolo s-a şi turnat, pe jumătate un strat de susţinere de beton. Nu s-a mai putut continua cu turnarea de betoane din cauza temperaturilor reduse. Progresul fizic este de 95 la sută, iar cel financiar se situează între 45 şi 50 la sută. Estimăm că, până la urmă, va fi nevoie să intervenim de la bugetul instituţiei cu o sumă de 500.000 – 600.000 de lei pentru a finaliza lucrarea în bună regulă, la anul. Avem două variante: ori nu prelungim termenul şi dăm toţi banii înapoi, ori îl prelungim, plătim ce se poate plăti pentru lucrările făcute până la 31 decembrie şi facem cereri de rambursare la ADR Vest, după care susţinem finalizarea investiţiei. După finalizarea proiectului, vom analiza cine e de vină pentru întârziere: dacă e de vină constructorul, îi vom imputa sumele de rigoare, iar dacă suntem noi de vină, vom imputa sumele angajaţilor care nu şi-au făcut treaba”, spune Adrian David. Există însă şi o a treia variantă posibilă: „întârzieri din motive obiective”. Firma care execută lucrarea a depus deja la CJ mai multe buletine meteo prin care arată că, în această toamnă, vreme de 16 zile nu a putut lucra din cauza ploilor abundente din zonă.

O poveste tumultoasă

Licitaţia pentru desemnarea firmei care să modernizeze drumul spre Sarmizegetusa Regia a început în decembrie 2014. Procedura a fost însă suspendată după ce conducerea Consiliului Judeţean şi-a dat seama că proiectul tehnic are foarte multe neclarităţi. Procedura a fost reluată abia în aprilie, firma timişoreană care a întocmit proiectul tehnic fiind nevoită să răspundă unui număr de aproximativ 400 de cereri de clarificare venite din partea firmelor interesate. Necesarul financiar estimat iniţial a fost de 42 de milioane de lei. Licitaţia a fost câştigată de Trans Construct care s-a angajat să efectueze lucrarea pe 18 milioane de lei. Câştigătorul a fost anunţat abia în iulie, din cauză că organismele de verificare a licitaţiilor publice au făcut repetate cereri de clarificare a procedurii şi au cerut documente care să certifice capacitatea firmei de a duce proiectul la bun sfârşit cu o sumă mai mică de 50 la sută din valoarea estimată iniţial. Lucrările efective au început abia în august.

Noi probleme pentru CJ

După ce drumul va fi gata, numărul turiştilor care vor dori să urce la Sarmizegetusa Regia se va dubla de la 30.000 la 60.000, pe an. În vara anului trecut, până ca drumul să fie închis, într-o zi de sâmbătă sau duminică, la Regia ajungeau în jur de 800 – 1000 de turişti, adică vreo 200 de autoturisme. Locurile de parcare prevăzute în proiect sunt insuficiente, iar pe ultimii săi patru kilometri drumul e destul de îngust. O barieră pusă la 4-5 kilometri mai în jos de cetate, conform unor idei mai vechi ale conducerii CJ, s-ar putea să fie o soluţie proastă. O dovedeşte experienţa din toamna acestui an, când drumul s-a închis total, cu o barieră amplasată la Costeşti, iar mulţi turişti s-au manifestat violent (cel puţin verbal) în momentul în care au constatat că au vrut să ajungă la Regia dar au bătut sute de kilometri degeaba.

Despre Ciprian IANCU

Citește și

Ornamente de Craciun 3717

Primăria Deva instalează ornamentele de iarnă. Circulație rutieră închisă temporar pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, din Deva

Primăria Municipiului Deva aduce la cunoștința cetățenilor că sâmbătă, 25 noiembrie 2017, între orele 9.00 …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *