glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

Desecretizat! Raportul de audit la Spitalul Județean de Urgență a fost făcut, în sfârșit, public

Consiliul Județean Hunedoara a decis să facă public raportul de audit de la Spitalul Județean de Urgență Deva, finalizat la sfârșitul anului trecut. La acel moment, conducerea instituției spunea că raportul nu poate fi dat presei, pentru că a fost ridicat de Poliție. Între timp, președintele Consiliului Județean, Mircea Bobora, s-a răzgândit.

Auditul de la spitalul județean a scos la iveală o serie de nereguli și a arătat, negru pe alb, că cei din conducerea spitalului, directorii economici și managerii, nu au știut sau, mai grav, nu au vrut să managerieze corect resursele, depășindu-se constant bugetele. Achizițiile de servicii informatice, medicamente multe (mult prea multe, peste bugetele alocate), facturi plătite în afara contractelor, sunt doar câteva dintre metodele prin care, din spital, banii „erau aruncați pe geam”. Procedurile de achiziție erau realizate fără respectarea normelor primare în unele cazuri, iar unele facturi se plăteau fără a primi serviciile plătite.

Bani mulți pentru servicii gratuite

În urma analizei contractelor și actelor adiționale de servicii de închiriere program informatic E-Board, de exemplu, s-a constatat că în perioada 01.10.2012 – 31.01.2017 programul informatic E-Board se utilizează la Unitatea de Primire Urgențe în baza unor contracte anuale de închiriere program informatic și de prestări servicii mentenanță. SJU Deva plătește pentru utilizarea acestui program suma de 319.750 de lei, deși în cadrul programului informatic Hospital Manager Suite, pentru care plătește de asemenea servicii, există modulul pentru Unitatea de Primire Urgențe. Achiziția acestui program informatic și a serviciilor respective a fost făcută prin achiziție directă. Mai mult, închirierea softurilor pentru programe informatice a fost efectuată defectuos, potrivit auditorilor. Spre exemplu, spitalul a plătit 177.000 lei în perioada 2012 – 2017 pentru şapte licenţe ale programului Hospital Manager Suite care trebuiau preluate gratuit în patrimoniul spitalului în luna decembrie 2012.

Aproape 440.000 de lei, doar facturile la curățenie

Raportul de audit se întinde pe 71 de pagini, în care se exemplifică situații în care banii au fost cheltuiți fără responsabilitate. În data de 21 ianuarie 2011, spitalul încheia un contract de curățenie cu firma Felis Invest SRL Deva, contract care a fost tot prelungit, până în anul 2016. În această perioadă, instituția a acceptat decontarea serviciilor de curățenie în valoare de 439.000 de lei, fără a avea la bază documente justificative, care să ateste realitatea serviciilor prestate. „Din cauza acestor deficiențe, autoritatea contractantă a decontat servicii nereale, în perioada 2011 – 2016, în sumă de 439.456,15 de lei, fără ca facturile emise de SC Felis Invest SRL să fie însoțite de documente care să certifice realitatea prestațiilor”, se arată în raportul de audit.

Plăteau servicii de mentenanță pentru un sistem inexistent

În urma raportului de audit, a ieșit la iveală și faptul că spitalul a încheiat contracte, ani la rând, pentru „mentenanță și service-sistem de supraveghere și monitorizare video”, în condițiile în care instituția nu deține înregistrat în patrimoniu un sistem de monitorizare video. Contractul avea o valoare de 780 de lei, pe lună, sub formă de abonament. „În consecință, valoarea estimativă a abaterilor de la prevederile legale constatate este în sumă de 178.504,37 lei, și reprezintă plăți servicii mentenanță și service sistem supraveghere și monitorizare video, nejustificate legal, pentru perioada 01.01.2009-30.06.2017”, se arată în raportul de audit.

Tomograful spitalului este defect chiar și acum
Tomograful spitalului este defect chiar și acum

Afaceri păguboase pentru spital, cu tomograful

Misiunea de audit public a scos la iveală și nereguli grave în derularea contractelor încheiate cu firma General Electric Medical Systems România SRL, societatea care se ocupă cu reparațiile și întreținerea tomografului. „În perioada 06.04.2016-30.06.2017, SC General Electric Medical Systems România SRL a facturat servicii de reparații și întreținere a echipamentului medical computer tomograf Optima 520, în valoare de 83.976,81 lei, din care instituția a plătit suma de 68.313,39 lei cu toate că facturile nu sunt însoțite de documente justificative prevăzute de contractele încheiate. (…) Din cauza acestor deficiențe, estimăm că autoritatea contractantă a decontat servicii nereale, în perioada 2016 – 2017, în sumă de 68.313,39 de lei.

De asemenea, o altă neregulă descoperită de audit este legată de piesele de schimb ale tomografului. Conform contractului efectuat de spital cu respectiva firmă, „primele două tuburi se vor achiziționa la jumătate din prețul de catalog”. Cu toate acestea, unitatea sanitară a fost de acord cu plata unei sume cu peste 40.000 de lei mai mare decât era legal.

Realitatea financiară a spitalului, ascunsă

CASETA 2În perioada auditată, s-a constatat că unitatea nu a respectat prevederile legii privind finanţele publice locale cu privire la obligaţiile de raportare şi publicare a gradului de îndatorare a unităţii. Astfel, în perioada 2009-2017, la nivelul instituției au existat obligaţii de plată comerciale neraportate ca restanțe sub 90 de zile și mai mari de 90 zile,  provenite din facturi privind achiziții de bunuri, lucrări, servicii, restanțe care nu au fost raportate prin situaţiile financiare şi anexele la acestea. „Consecințele economico-financiare ale abaterilor de mai sus constau în reflectarea eronată prin bilanț a datoriilor, situațiile financiare întocmite nerespectând principiile legalității și regularității, nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată de entitate. Neraportarea restanțelor conform Legii 273/2006 și nediminuarea lunară a volumului acestora cu cel puţin 3%, conduc la deficienţe și abateri în utilizarea fondurilor instituției. Organizarea defectuoasă a contabilității poate afecta eficiența și eficacitatea operațiunilor, respectarea regulilor și regulamentelor, protejarea bunurilor, prevenirea și descoperirea fraudelor”, este concluzia auditorilor.

Acum, obligația conducerii spitalului este aceea de a recupera banii despre care Corpul de Control susține că au fost cheltuiți nelegal.

 

 

 

 

Loading...

6 Comments

  1. Clanul bodrean-sarbu la putere. adrian bodrean – profitorul Devei, si-a luat dreptul cateva miliarde si din povestea asta. banii pentru sanatatea noastra au intrat in buzunarul acestui individ care are studii superioare de… alba-neagra. multumim bodrean adrian ca ai tras banii care trebuiau sa ne faca noua viata mai usoara. multumim laura sarbu ca l-ai bagat pe sotul sorei tale in combinatii pe banii nostri de sanatate.
    cate talharii mai trebuie sa comiteti pana va judeca cineva?

  2. Parea „anormal” ca dintr-o unitate spitaliceasca „de stat” sa nu se fure…!!!Ce-au pazit fiscul si Directia Sanitara??? Ce-au pazit „managerii”??
    Cred ca se potriveste o butada olteneasca in care ION il intreaba pe „Nea Marin”: „Fusesi, ma, la Primarie??”
    „da, ma fusei”; Bine, ma si cine „fura” acolo?”{in sensul ca cine erau acolo!!)…”Nea Marin” raspunde-in acelasi grai oltenesc :” Fura toti, ma , si primarul ,si notarul…””