glasul-hd.ro Web analytics

Actualitate

De ce nu avem încă transport în comun modern la Deva: JUMĂTATE DIN BANI SE FURĂ

Dezbaterea publică privind un nou sistem de transport în comun pentru reşedinţa de judeţ a scos la iveală un detaliu scandalos: şoferii de pe maşinile de transport în comun taxează şi eliberează bilete doar pentru jumătate din călători. Cel puţin aşa afirmă reprezentanţii Primăriei. Un consilier local, fost administrator de firmă de transport, spune că procentajul este de zece ori mai mic.

La dezbaterea de ieri, reprezentanţii operatorilor de transport în comun din Deva au atras atenţia asupra faptului că preţul biletelor nu a mai fost majorat încă din 2008, iar între timp preţul motorinei s-a dublat. Replica a venit imediat prin vocea city-managerului Mihai Mica: „Pentru documentarea necesară studiului de oportunitate privind delegarea transportului în comun din Deva s-au făcut observaţii în teren. Au fost în microbuze şi autobuze, ca simpli călători, atât colegi de-ai noştri, cât şi angajaţi ai firmei de consultanţă. S-a constatat că doar pentru jumătate dintre călători se eliberează bilete. Dacă reuşiţi să rezolvaţi această problemă, veţi avea mai mulţi bani în firmă”.

Transport cu sistem big-brother

Problema banilor încasaţi de operatorii de transport local ar putea fi rezolvată prin implementarea unui sistem electronic de eliberare a biletelor care ar elimina posibilitatea fraudelor. Aceasta este doar o parte dintr-un sistem integrat de management al transportului local pe care Primăria Deva doreşte să-l implementeze începând cu anul viitor. E nevoie de cel puţin 20 de microbuze şi cinci autobuze moderne, dotate cu climatizare, GPS, afişaj electronic pentru călători, camere video, computer de bord şi sistem electronic de ticketing, care să circule pe cel puţin şapte trasee şi care să aibă la dispoziţie cel puţin 72 de staţii în toate zonele oraşului. Şi staţiile ar trebui să fie dotate cu camere video şi panouri de afişaj, astfel încât călătorul să ştie cât mai are de aşteptat până la sosirea microbuzului. Întreaga reţea şi toate maşinile ar trebui să fie conectate audio, video şi prin GPS la un centru de control. Investiţia este de ordinul milioanelor de euro, motiv pentru care ea ar urma să fie „împărţită” între Primărie şi operatori: primăria amenajează şi dotează cu aparatură staţiile şi centrul de control, operatorii cumpără maşinile şi aparatura necesară pentru acestea. Există şi varianta ca Primăria să cumpere şi maşinile, apoi să le concesioneze operatorilor.

Devenii sunt nemulţumiţi

Toate detaliile proiectului viitorului sistem nu sunt încă stabilite. „În această toamnă dorim să întocmim caietul de sarcini, la începutul anului viitor să organizăm licitaţia, iar cel târziu la mijlocul anului viitor să ştim care sunt firmele care se vor ocupa de transportul în comun în anii următori. Vrem să facem un mare pas înainte în ce priveşte transportul în comun, mai ales că actuala concesiune este o păcăleală. Nu vreau să jignesc operatorii de transport şi chiar îi aştept şi pe ei la viitoarea licitaţie. Trebuie să ne schimbăm abordarea şi să mergem pe ideea: «Clientul nostru, stăpânul nostru», în acest caz, călătorul”, spune primarul Devei, Petre Mărginean.
Declaraţia apare şi după ce studiul de oportunitate făcut de o firmă din Bucureşti arată că 75 la sută dintre deveni sunt nemulţumiţi de serviciul de transport local, motivele începând cu şoferii care fumează şi vorbesc la telefon în timpul cursei şi terminând cu microbuzele care nu prezintă siguranţă.

Marian Muntean, membru în Consiliul Local Deva, şi fost administrator al uneia dintre firmele care face transport local în oraş, spune că volumul sumelor „subtilizate” de angajaţii firmelor nu poate fi mai mare de 5 la sută din totalul încasărilor. Muntean este circumspect în ce priveşte şansele ca sistemul integrat de transport pe care şi-l doreşte Primăria să fie realizat: „Sunt câteva probleme mari. De exemplu, pentru cumpărarea maşinilor e nevoie de 5 milioane de euro, sumă care se amortizează în opt ani, după cum scrie chiar în acel studiu de oportunitate. Ori concesiunea serviciului se face pe cinci ani. Iar exemple de genul ăsta vă mai pot da”.

Loading...