glasul-hd.ro Web analytics

Reportaj

Cu pasiune, o ruginitură a fost transformată într-o adevărată operă de artă. Alexandru Vulpe, hunedoreanul care conduce o motocicletă din 1960

Pasionat de lumea motoarelor şi a maşinilor de epocă, Alexandru Vulpe este hunedoreanul care conduce cea mai veche motocicletă din judeţ. Este vorba despre o Yawa, pe care a primit-o de la un prieten de-al său, în urmă cu 25 de ani, cu condiţia să o recondiţioneze.

Alexandru Vulpe este un bărbat din Simeria, în vârstă de 45 de ani, de profesie mecanic, care a fost pasionat încă din tinereţe de motociclete. Neavând posibilităţi să-şi achiziţioneze una, în anii ′88 a primit de la un fost coleg de-al său o motocicletă din 1960, cu condiţia să o recondiţioneze. Bolidul a stat în curtea hunedoreanului timp de 12 ani sprijinit de un copac, perioadă în care nimeni nu s-a atins de ea. Deşi toată lumea din jurul său credea că motocicleta nu mai poate fi recondiţionată, după o muncă de opt luni, hunedoreanul a reuşit să “o pună pe roţi”. În momentul de faţă, Alexandru Vulpe conduce o motocicletă Yawa, model 335, cu o capacitate cilindrică de 125 de centimetri cubi, fabricată în 1960, de care este foarte mândru.

“Cred că este singura motocicletă atât de veche din judeţ. Prima dată am condus-o în 1988, şi de atunci am fost cu adevărat fascinat de motociclete. Era a unui coleg de-al meu, care pe vremea aceea era mare motociclist şi toată lumea se uita cu invidie când trecea el turând motorul. Cred că acest microb moto, cum îi spun eu, l-am moştenit de la colegul meu care mi-a şi făcut cadou acest bolid pe care îl conduc. El îmbătrânise şi mi-a dat motocicleta mie, dar cu obligaţia să o recondiţionez. În momentul acela eram în al nouălea cer, dar când am văzut în ce stadiu era, am fost puţin dezamăgit, deoarece nu credeam că o mai pot aduce în forma iniţială”, povesteşte Alexandru Vulpe.

Opt luni de recondiţionare

Timp de opt luni, hunedoreanul a muncit zilnic la motocicletă pentru a o aduce la starea în care era în anii ′60. Deşi a trebuit să o desfacă complet, să-i schimbe până şi spiţele de la roţi, Alexandru Vulpe nu s-a dat bătut şi într-un final şi-a îndeplinit visul, acela de a conduce cea mai veche şi frumoasă motocicletă din judeţ.
“La început toată lumea mi-a spus că sunt nebun că vreau să o refac. Într-adevăr, nu era în stare funcţionabilă deloc, dar din ambiţie şi pentru că mi-am dorit foarte mult să o fac să funcţioneze m-am apucat să o desfac să văd ce trebuie schimbat la ea. Am muncit opt luni la ea, zilnic câte două-trei ore, în funcţie de cum îmi permitea timpul după ce veneam de la lucru. Am desfăcut şaua, i-am schimbat spiţele, am vopsit-o, lustrui-o, am refăcut tot la ea pentru ca într-un final să reuşesc şi să o reînmatriculez. În 17 decembrie am reuşit să o înmatriculez şi de atunci mă plimb cu ea de fiecare dată când este timp frumos afară. Sunt foarte fericit că am reuşit să o recondiţionez şi pot să spun că este originală în proporţie de 98 la sută. Nu am modificat nimic la ea, pentru a nu-şi pierde din valoare”, a menţionat motociclistul hunedorean.

Oamenii întorc capul după motocicleta hunedoreanului, unică în judeţ

De când a început să iasă cu motocicleta în oraş, hunedoreanul spune că în fiecare zi are parte de câte un mic “incident”. Oamenii se opresc pe stradă şi întorc capul după el sau îl opresc să îi laude motocicleta, lucru de care Alexandru Vulpe este foarte mândru.
“Când opresc la semafor oamenii se uită foarte lung la mine şi la motorul meu şi îmi zâmbesc impresionaţi. Am păţit să mă oprească lumea pe stradă şi să-mi spună că nu a mai văzut o motocicletă atât de veche şi în stare exemplară. Eu mă bucur foarte mult când aud chestiile astea şi mă simt foarte important. Deşi încă nu am apucat să ‹gust› cum trebuie din motocicletă, la vară mi-aş dori să pot să fac excursii cât mai lungi pe două roţi prin ţară”, a adăugat Alexandru Vulpe.

Jawa, istorie de aproape un secol

Prima motocicletă Jawa a ieşit pe porţile fabricii din Praga în 23 octombrie 1929, la puţin timp după ce cehul Franti¹ek Janeèek a decis să renunţe la serviciul său din industria de armament şi să se ocupe de construcţia de motociclete. Numele Jawa, care va deveni peste timp unul dintre brandurile cele mai puternice ale Cehiei şi apoi ale Cehoslovaciei, a fost compus din alăturarea primelor litere ale numelui lui Janeèek şi ale mărcii de autoturisme germane Wanderer, ale cărei motoare au fost folosite la primele modele de motociclete Jawa. Compania lui Janeèek a fost naţionalizată în anul 1945 şi a continuat să producă modelele care deja aveau succes pe piaţă, reuşind să îşi exporte produsele în 120 de ţări. În anii 1960, când pe linia de producţie era modelul 350, Jawa a scos motocicleta cu numărul un milion. Unul dintre punctele forte ale acestor motociclete era rezistenţa, astfel că ele au luat parte la nenumărate curse, în special în fostele ţări comuniste. În 1997, compania privată Jawa Moto spol. s r.o. a devenit continuatoarea de drept a fostei firme a lui Janeèek, producând motociclete sub marca Jawa.

(Foto: După ce a ţinut-o în ograda sa 12 ani, sprijinită de un copac, în urmă cu patru luni hunedoreanul a reuşit să o înmatriculeze, iar acum este numai bună de plimbat)

Back to top button