glasul-hd.ro Web analytics

ActualitateAdministrație

„Aurul” de la Brad, unic în Europa, își pierde strălucirea

Unic în Europa și cel mai important obiectiv turistic din Ţara Moţilor. Este vorba despre „Muzeul Aurului” de la Brad, care deși deține aproximativ 3.000 de exponate de aur, dar şi minerale şi roci deosebite, din întreaga lume, nu este promovat în niciun fel de autoritățile locale și județene.

Simbol al orașului Brad, „Muzeul Aurului” este unic în Europa și al patrulea în lume după cele din Columbia, Taiwan și Peru. Muzeul aparţine Filialei Bradmin a Companiei naţionale MINVEST SA Deva şi a fost fondat în urmă cu mai mult de 100 de ani, timp în care s-au adunat peste 1.300 de exponate din aur nativ şi mai mult de 1.000 de eşantioane minerale. Valoarea acestor piese este inestimabilă, pentru că aici se află cele mai valoroase kilograme de aur din lume (n. red. aurul arată aşa cum a fost scos el din adâncuri, prin munca miilor de mineri care au trudit în zăcământul de la Mina Barza, vreme de sute de ani). Tezaurul de piese expus la Muzeul Aurului cântăreşte aproape cinci kilograme de aur. Cele mai reprezentative piese sunt „Harta României”, „Pana lui Eminescu”, „Feriga” (care este reprezentată şi pe stema municipiului Brad), un cristal pentagonal, unic în lume, şi „şopârlele de aur”, una dintre acestea fiind cunoscută prin faptul că în anul 1937 a reprezentat România la expoziţia universală de la Paris, unde a fost evaluată la suma de două milioane de lire sterline, datorită formei naturale, în condiţiile în care aceasta cântăreşte doar 4,5 grame. Cu toate că „aurul” de la Brad este unic în Europa, acesta este pe cale de a-și pierde strălucirea. Totul, din cauza autorităților locale și județene care parcă s-ar încăpățâna să-l ascundă publicului.

Lipsă „acută” de promovare

Muzeul a fost redeschis publicului în data de 4 decembrie 2012, după cinci ani de renovări şi controverse. Deși la vremea respectivă, atât reprezentanții administrației locale Brad, cât și cei ai companiei MINVEST Deva se băteau cu pumnul în piept pentru realizarea acestui obiectiv deosebit de important pentru turismul în Țara Moților, nici acum mulți români sau chiar hunedoreni nu știu de existența și de importanța lui. Din nefericire, autoritățile locale și județene se pare că au uitat de muzeu şi nu au mai mişcat un deget pentru a-l promova. În afară de a monta două indicatoare în oraş pe care stă scris îndemnul „Vizitaţi Muzeul Aurului”, muzeul nu deține de aproape doi ani nici măcar pliante. În plus, pe pagina de Facebook a acestuia, ultimul material legat de promovarea colecţiei mineralogice din Brad a fost publicat de către primarul municipiului, Florin Cazacu, în luna mai, cu ocazia „Nopții Muzeelor”. De asemenea, dovadă că muzeul duce o lipsă „acută” de promovare este și numărul mic de turiști care îi trec pragul (aproximativ 12.000/an), incomparabil cu numărul turiștilor care aleg să viziteze Castelul Corvinilor, cetăţile dacice sau Geoparcul Dinozaurilor din Ţara Haţegului.

Loading...