glasul-hd.ro Web analytics

Învățământ

Aproximativ 200 de elevi au părăsit timpuriu şcoala

Tot mai mulți elevi aleg, anual, să părăsească studiile. Fie nu sunt interesaţi să înveţe sau pleacă în străinătate, în fiecare an, sute de elevi părăsesc timpuriu şcoala. Un exemplu în acest sens este şi judeţul Hunedoara, unde pe parcursul acestui semestru, 187 de elevi înscrişi în învăţământul obligatoriu nu au frecventat deloc cursurile.

Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara împreună cu Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Hunedoara au realizat diagnoza riscului cu privire la fenomenul de părăsire timpurie a şcolii la nivelul judeţului. Raportul a fost realizat în perioada 11 noiembrie 2015 – 20 ianuarie 2016 conform noului ROFUIP, în care noţiunea de abandon şcolar, prevăzută în regulamentul vechi, s-a transformat în părăsirea timpurie a şcolii. Potrivit studiului, în anul şcolar 2014-2015, au existat 394 de elevi înscrişi în învăţământul obligatoriu care nu au frecventat deloc cursurile. Cei mai mulţi dintre elevii aflaţi în această situaţie sunt elevi din clasa a IX-a (91 elevi), iar principalele cauze sunt: dezinteresul faţă de şcoală şi elevi plecaţi în străinătate. În ceea ce priveşte anul acesta şcolar, pe parcursul primului semestru au fost identificaţi 187 de elevi care nu s-au prezentat deloc la şcoală. Majoritatea dintre aceştia sunt din clasa a X-a (43), iar potrivit reprezentanţilor CJRAE, motivul principal pentru care aceşti elevi au ales să părăsească timpuriu şcoala se datorează dezinteresului faţă de acumularea unor cunoştinţe. „Fenomenul de părăsire timpurie a şcolii predomină în rândul unor grupuri aflate în situaţie de risc, cum ar fi tinerii din comunităţile rurale, tinerii provenind din familii cu venituri modeste, romi şi alte minorităţi, precum şi elevii care au repetat cel puţin un an sau care au abandonat şcoala. Părăsirea timpurie a şcolii are implicaţii sociale şi economice importante. Tinerii care părăsesc prematur şcoala sunt predispuşi riscului asociat şomajului sau celui de a câştiga mai puţin odată ce găsesc un loc de muncă”, susţin psihologii.

Peste o mie de elevi repetenţi

În anul şcolar trecut, inspectorii şcolari împreună cu cei de la CJRAE au identificat 1.023 de elevi înscrişi în învăţământul obligatoriu (respectiv anii cuprinşi între clasa pregătitoare şi clasa a X-a) care au rămas repetenţi. Dintre aceştia, 310 sunt repetenţi pentru a doua oară. Cei mai mulţi dintre elevii aflaţi în această situaţie sunt elevi din clasa a IX-a (212 elevi). Cauzele cele mai frecvente identificate pentru această situaţie sunt: nota scăzută la purtare sub 6 pentru absenţe nemotivate (511 elevi)  şi corigenţe la mai mult de două materii (463 elevi).

Back to top button